Dis-Danmark - Tilbage til forsiden

AneEfterlysningDIS-Danmark
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden

Her kan du efterlyse aner, som du selv har opgivet at finde. Husk at læse indlægget Vigtig: Til nye brugere af AneEfterlysning, inden du går i gang. Og husk, at det primært drejer sig om afdøde slægtninge! Vær forsigtig med oplysninger om personer, der stadig kan være levende.
Forum her er lukket for nye indlæg. Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg.         Vi henviser til Dis-Danmarks Forum: www.slaegtogdata.dk.

Gå til :

Lembke, Johan Diderik f. 1776 i Mecklenburg/Holsten

Indsendt af: Lissa Pedersen

Dato: 04/05-03 18:48

Kære slægtsforskere,

Johan er en af mine tip-tip-oldeforældre. Han er i FT 1801 (Værslev v. Kalundborg) benævnt Johan Diderich Lems fra Holsten (opholde sig her for at grave grøfter). 11. maj 1803 bliver han g.m. Kirsten Nielsdatter (fra Ulcherup, Egebjerg, Holb.), og i KB står der bl.a. noget om Birkendegaard (gods v. Kalundborg) og .. ungkarl og ?? grøftegraver ?? - jeg kan ikke helt læse det. I FT 1834 og 1850 finder jeg ham i Badstrup, Aarby, Holbæk - i FT 1850 står der, at han er fra Mecklenburg. Johan dør i Aarby i 1854. Jeg har div. oplysninger fra Fam.Search og ovennævnte FT'er.

Mit spm. er: hvordan finder jeg Johans forældre m.v. ? Fam.Search har ikke givet noget resultat, og jeg kender ikke til at søge i Tyskland. Jeg har lige "meldt" mig til Famnord - har nogen erfaring med dem? Jeg kan noget tysk, så en forespørgsel kan jeg lægge der.

Håber en eller anden kan hjælpe mig lidt videre - på forhånd tak og mvh Lissa Pedersen, Hvidovre
Valg:

Re: Lembke, Johan Diderik f. 1776 i Mecklenburg/Holsten

Indsendt af: pia westphal

Dato: 04/05-03 21:01

Hej Lissa!
Jeg havde engang en slägtning som havde en Lembke/Lembckeforsker i sin omgangskreds - det var en pensioneret präst, som muligvis nok selv hed Lembcke Det er 30 år siden, så ..undskyld)
Derfor tror jeg at der nok kan findes en slägtsbog eller lignende.
Pröv med Frederiksberg Bibliotek.
Mvh
Pia
Valg:

Dato: 04/05-03 21:15

Tak Pia - jeg vil besøge Frederiksberg Bibliotek og spørge efter en sådan slægtsbog. Desværre står der ingen steder omkring Johan, hvilken by eller lignende han kommer fra - det ville nok gøre det lidt nemmere at spore ham, hvis jeg havde nogle mere eksakte oplysninger.

Mvh Lissa
Valg:

Indsendt af: pia westphal

Dato: 04/05-03 21:20

Hej Lissa!
Det med Holsten og Mecklenburg kan godt blandes sammen.
Isär i den periode, som du angiver.
Han er sandsynligvis kommet fra enten Holsten eller den del af Mecklenburg, som tilhörte Sverige indtil 1814. Et eller andet sted i gränselandet derimellem.
Send mig en privat mail, så skal vi se om vi kan hjälpes ad.
Men först skal du kigge på Frederiksberg Bibliotek.
Mvh
Pia
Valg:

Dato: 04/05-03 22:24

Tak igen Pia - ja, jeg kigger på Fred. Bib. Torsdag og fredag skal jeg på RA og evt. LA - måske kan jeg finde et skifte der for Johan og håbe på, at der står noget mere om hans fødested. Jeg har lige - igen - været alle Lembke/Lemcke/Lemke igennem på Fam.Search - men fandt stadig kun den, som jeg allerede havde, hvor der står, at Johan er fra Mecklenburg ..

Jeg kommer tilbage til dig senere - mvh Lissa
Valg:

Dato: 01/02-08 22:25

Jeg tager lige min 2 x tipoldefar frem en gang mere. Jeg vil så gerne læse et enkelt ord ved hans trolovelse/bryllup i Værslev, Skippinge, Holbæk - 1736-1804 - AO-96 - højre side. Det drejer sig om de sidste par ord i 2. linie - håber nogen kan hjælpe mig.

Jeg har:

17. April mødte for mig Ungkarl og Grøf-
tegraver Johan Diderik Lembke - af ?????, en (?)
Mecklenburger - fra Birkendegaard, og erklærede
sig forlovet med Stuepigen ibid. Kirsten Niels
Datter. Forlovere for dette deres forehavende Æg-
teskab varer:

Christen C.N.S. Nicolajsen ??? Christen C.N.S. Nielsen
Begge Huusmænd af Værslev, med påholden Pen

(De blev viet den 11. maj 1803)

Mvh Lissa

PS: Ved godt, at det ikke er det rigtige forum, men i sin tid postede jeg det her, så bær venligst over med mig.

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 01/02/08 22:29 af Lissa Pedersen.
Valg:

Indsendt af: Jannie Jensen 2860

Dato: 01/02-08 23:30

Hej Lissa

Mit bud:

17. April mødte hos mig Ungkarl og Grøf-
tegraver Johan Diderik Lembke, /: af Fødsel i
Mecklenburger :/ fra Birkendegaard, og erklærede
sig forlovet med Stuepigen ibid. Kirsten Niels
Datter. Forlovere for dette deres forehavende Æg-
teskab varer:

Christen C.N.S. Nicolajsen, gl. (gamle) Christen C.N.S. Nielsen
Begge Huusmænd af Værslev, med påholden Pen.

Ak.. ja.. det hjalp dig jo slet ikkesad smiley

Venlig Hilsen
Jannie
Valg:

Dato: 01/02-08 23:49

Hej Jannie,

Jo, det gjorde det faktisk!! Det var ordet "fødsel", som jeg har gransket og gransket flere gange i snart mange år. Jeg havde sådan håbet, at det måske var et stednavn i Mecklenburg, men jeg hældte mest til "fødsel", som en anden vist også tidligere har "oversat" dette ord med.

Jeg må nok snart opgive ham her Johan's fødested (og dato), som har givet mig mange grå hår - oveni de andre. Jeg har ham som fælles ane med en amerikaner (mormon) i Idaho, og de har kigget efter ham på arkiverne i Salt Lake City osv. osv.

Tak for hjælpen Jannie.

Hilsen Lissa
Valg:

Indsendt af:

Dato: 17/04-12 11:07

Hej Lissa Pedersen.

Jeg har et spørgsmål til dig omkring Lembke, idet EDWARD LEMBKE og VALDEMAR ØSTERBERG sammen har oversat tekster og skrevet en del omkring SHAKESPEAR. Her kan en af koblingerne godt ligge omkring Østerberg og Bahr - Bahr via Mecklenburg og Neumünster, og Flensburg, Husby Mühle, i Petersdorf på Fehmarn m.v.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

slægten Bahr kan ses på www.Adelby.com hvorman på Helmut Martensens webside kan læse og se om div. slægter i området her.

(slægtsforskning er noget der tager lang tid - somme tider med små skridt fremad.
Valg:

Gå til :

Forum her er lukket for nye indlæg.

Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg
Brug venligst Dis-Danmarks nye forum til nye indlæg
http://www.slaegtogdata.dk/forum

Hvis du vil kontakte de personer, der har skrevet her i tråden, får du deres mailadresse ved at klikke på navnet.
NB. Adressen kan være ændret efter at indlægget er skrevet.