Dis-Danmark - Tilbage til forsiden
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden
Her kan du finde sammen med andre medlemmer om projekter til gavn for alle i DIS-Danmark - eller finde sammen i en lokal gruppe. Tilbyd din hjælp eller kom med forslag til nye initiativer, du vil deltage i. Link til vores hovedside er: www.dis-danmark.dk 
Gå til:  GrupperEmnerNyt emneFAQ - HjælpReglerSøgLog ind
AO - møde i Brugerrådet den 11-01-2008
Indsendt af: Hanne B. Stegemüller (IP Logget)
Dato: 12/01-08 22:33

Hej

Som vanligt finder I mine skriblerier fra Brugerrådets møde her. Det er ikke det officielle referat, det kommer senere fra LAV.

Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller
Website

Re: AO - møde i Brugerrådet den 11-01-2008
Indsendt af: Ole Munk (IP Logget)
Dato: 12/01-08 23:22

Hej Hanne

Tak for din udgave af referatet, det var spændende læsning.

Har der på møderne været talt om også at udgive godsarkivernes skifteprotokoller på Arkivalier Online? De er jo for ganske nylig udkommet på mikrofische og er forhåbentlig filmet i en kvalitet, der er egnet til AO.

Når man samtidig f.eks. på LAV kan se, hvor lidt ringbindene med godsskifterne fylder sammenlignet med ringbindene med mikrokort med folketællinger og kirkebøger, så var det måske en overkommelig opgave, at lægge dem på AO!

Samtidig tror jeg, at der er en hel del slægtsforskere, der er "kommet forbi" både de nyere og lidt ældre folketællinger og derfor vil have meget gavn af godsskifteprotokollerne!

mvh Ole Munk

[www.ole-munk.dk]
Medl. af DIS og Slægtshistorisk Forening for Aalborgegnen

Dato: 12/01-08 23:30

Hej Ole

Næh, det har der ikke været talt om.
Lige nu financierers arbejdet af ekstraordinære bevillinger fra Kulturministeriet, og disse midler er øremærket kirkebøger og folketællinger.

Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller
Website

Indsendt af: Jesper Skov (IP Logget)
Dato: 12/01-08 23:56

Kære Hanne B. Stegemüller.

I bloggen står følgende:

"Der har været lidt tvivl om, hvorfor man ikke kunne se alle kirkebøger op til ca. 1925, men det skyldes at hele bogen skal være udskrevet før 1930 for at være med i 1. omgang. De næste bøger, der vil blive gjort tilgængelige er 1) Bornholm 2) Lolland-Falster og så er det ikke besluttet om 3) skal være Nørre Jylland eller Fyn. I løbet af 2008 vil også FT 1925 blive tilgængelig."

Ang. punkt 3) skal "Nørre Jylland" forstås som Nordjylland eller hele Landsarkivet i Viborgs område altså Nørrejylland?
Jeg troede kirkebøgerne var udkommet fra "Fyn"?

Tak for svaret.

Jesper Skov

Redigeret 2 gang(e). Sidst ændret 12/01/08 23:59 af Jesper Skov.

Dato: 13/01-08 00:28

Kære Jesper

Du har så evigt ret! Jeg har været/er winking smiley lidt distræt - der skulle stå Sjælland eller Nørrejylland (i betydningen LAVs område).

Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller
Website

Indsendt af: John Nielsen 8541 (IP Logget)
Dato: 14/01-08 14:33

Hej Hanne

Du nævner i dit referat at registraturen snart vil blive lagt ud.
Dette har været nævnt før for længe siden.
Jeg troede egentlig at microkortkatalogerne der nyligt kom online var svaret på dette.

Har du noget kendskab til under hvilken form registraturen vil blive online, er det f. eks via Daisy.

Hilsen John Nielsen

Dato: 14/01-08 16:24

Hej

Nej jeg kender ikke til formen.

Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller
Website

Indsendt af: Charlotte Almar, 8600 (IP Logget)
Dato: 14/01-08 20:45

Hej Hanne.

Måske er dette ikke det rigtige sted at spørge; men jeg vover alligevel.

Er der planer om snart at ligge flere kirkebøger ud for Ribe Domsogn og landsogn - jeg kan ikke finde oplysninger vedr. dette område nogensteder.

Hilsen Charlotte Almar.

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 14/01/08 20:47 af Charlotte Almar, 8600.

Indsendt af: Jesper Skov (IP Logget)
Dato: 14/01-08 20:50

Til Charlotte.

Hanne må rette mig, hvis jeg tager fejl, men
Ribe Domsogn hører til Nørrejylland, og så vidt jeg forstod var det noget af det sidste, som bliver lagt ud i denne omgang.
Så desværre må du vente lidt endnu.

Med venlig hilsen

Jesper Skov

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 14/01/08 20:51 af Jesper Skov.

Dato: 14/01-08 20:52

Hej

Tak for hjælpen Jesper.
Jeg ved ikke mere end det, jeg allerede har skrevt i mine "skriblerier".

Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller
Website

Indsendt af: MR (IP Logget)
Dato: 14/01-08 21:40

Hej Hanne

Tak, for opdateringen.

Jeg har tilladt mig at tage et uddrag fra din HP

Indeksering: Per Agerbæk og jeg deltog i marts 2007 i et møde om indeksering, hvor AO havde inviteret en repræsentant for mormonkirken. Der blev på mødet den 27. april orienteret om mødet i marts. LAV fortalte i går, at der ikke siden marts 2007 har været nogen fremdrift i arbejdet fra mormonkirkens side.

På Utilis ligger der nu ca. 3.000 færdige indeks ud af ca. 15.000 mulige. Per Agerbæk lovede at skrive et notat, der beskriver, hvordan vi kan bruge de allerede udarbejdede indeks i det projekt, der ønskes etableret sammen med mormonerne (hvor hele idén er, at der indekseres helt ned på navne). Med de indeks vi allerede har lavet, har vi gjort en stor bid af det mormonerne plejer at starte med, nemlig at lave såkaldte "way-pointers", så det er lettere at finde rundt i kirkebogen.

LAV vil søge at etablere nyt møde med mormonerne, for at få sat yderligere skub i arbejdet.

Jamen det har I slet ikke lov til, der findes da stadig ophavsrettigheder.

I har ikke lov til at give indekserne og "helt ned på navne" (indekser med navne, startede jeg på i 2003).

Per har i desuden ført sig frem med flere kasketter på:

Han er dybt begravet i dit kirkegårds-projekt, han ejer Utilis, læs tilbage i forum om andre projekter, om AOV og andre.

Vi var fælles den-gang.

Han er nu dybt begravet i Viborg LAV og Arkivalieronline.

Desuden medlem af bruger-rådet for Arkivalieronline (det kan man ikke)

Jeg har betalt for et år til, men nu træder I altså de mange "små" tastere, for meget over fødderne. Det er års arbejde I bare smider i krams. Det kan man ikke, det er ikke pænt.

Jeg skrev for snart ½ år siden til Kirkeministeriet og har fået svar.

Mormonerne har ikke lov til at tage mange års taste-arbejde fra danskerne. Slut færdig.

Nu tror jeg snart grænsen er nået, både for de jyder der hader mit blotte åsyn (de fleste af min slægt var jyder, men jeg har opdaget den hadefulde tone, her i forum), og dem der går bag min ryg.

Ærlig talt, lige så trætte I er af mig, så er det omvendt.

***slettet de direkte personlige ting om lønning, efter de neden-nævnte forklaringer om hvad "licens", er.

Har udmeldt sig af DIS

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 15/01/08 14:15 af MaYa Rasm..

Indsendt af: Charlotte Almar, 8600 (IP Logget)
Dato: 14/01-08 21:45

Hej Jesper.

Tak for hjælpen - jeg prøver at væbne mig med tålmodighed.

Hilsen Charlotte Almar.

Dato: 14/01-08 21:47

PS Kære Moderatorer og andre

Jeg er ikke bange for at blive smidt ud af foreningen, for mine meninger.

Dét jeg er mest bange for, er fortielsen. At I glemmer hvad der gik for-ud og at I glemmer jeres egen mening og at I ikke husker/fortrænger, de mange debatter.

***rettelse

Har udmeldt sig af DIS

Redigeret 2 gang(e). Sidst ændret 14/01/08 22:09 af MaYa Rasm..

Indsendt af: Maj-Britt Agerbæk (IP Logget)
Dato: 14/01-08 22:14

Kære Maya

Per er ikke hjemme lige pt, han har ikke adgang til net.

Men du skriver at han er lønnet
Det er ikke korrekt han har aldrig fået en krome.

Det er korrekt han lavede det lille program der bliver brugt på DKI, det var gratis.

Per har hjulpet mange uden at tage så meget som en krone for det.

Det er korrkt Per ejer Utilis og AOVærktøjer, han aldrig fået en krone, det er ikke til salg.

Med venlig hilsen
Maj-Britt Agerbæk

Dato: 14/01-08 22:19

Hej Maj-Britt

Tak for dit svar, som jeg tager til mig, så må Per selv forklarer, dette:

[www.arkivalieronline.dk]

E. Licensaftale med Per Agerbæk, som blev overdraget til sagfører?

Har udmeldt sig af DIS

Dato: 14/01-08 22:50

Kære Maya

Jeg har talt i telefon med Per, for at rydde misforståelser af vejen.

Den licensaftale omhandler ene og alene fremviseren på AO.

Dette har intet med AOV og Utilis at gøre.

Per har ikke modtaget krone, aftalen er ene og alene lavet for at Per ikke uden videre kan trække online fremviseren tilbage.

Derudover at AO ikke kan "stjæle" den fra Per. Det vil sige at AO ikke selv må rette i den, eller overdrage den til en 3 person.

Per har pligt til at vedligeholde den.

For god orden skyld har Per brugt ca. 500 gratis timer på at lave onlinefremviseren.

Med venlig hilsen
Maj-Britt Agerbæk

Indsendt af: Peder Udesen (IP Logget)
Dato: 14/01-08 23:20

Om man kalder det licens eller en kontrakt, er et fedt.
Det er et spørgsmål om, at de juridiske forhold skal være på plads,
inden man sætter programmet i produktion. Så er spillereglerne på
plads.

mvh/Peder

Indsendt af: Arne Feldborg (IP Logget)
Dato: 15/01-08 00:25

Maya R skrev:
-------------------------------------------------------

> E. Licensaftale med Per Agerbæk, som blev
> overdraget til sagfører?
>
Nu synes jeg da ærlig talt du stammer den lige lovlig hårdt.

Der er da ikke noget mærkeligt i, at en stor offentlig institution som Statens Arkiver vil have de juridiske forhold på plads når de i et projekt af den her størrelsesorden er afhængige af et program de ikke selv har udviklet, som de ikke selv har rettighederne til, og som de ikke selv distribuerer.

Og omvendt er der da heller ikke noget mærkeligt i, at Per tilsvarende vil have helt klare aftaler for benyttelsen af et program, som han (ulønnet) har brugt ganske mange timer på at udvikle.

Hvordan du overhovdet kan få et økonomisk aspekt bragt ind i det må stå for din egen regning. Og bemærkningen om at: "Han er nu dybt begravet (lønnet) af Viborg LAV og Arkivalieronline" forekommer mig at være direkte uforskammet.

Jeg plejer ellers nok både at kunne tage og give råt for usødet så længe det drejer sig om konkrete ting. Men når man på den her måde drager hæderlige folks motiver i tvivl, så bliver jeg sg* sur.

mvh, a.f.
[hammerum-herred.dk]

Indsendt af: Hanne Jakob. Brandenburg (IP Logget)
Dato: 15/01-08 01:02

Hej Maya

Jeg forstår ikke, hvorfor du vender dig så stærkt mod et evt. samarbejde med mormon-kirken ...
jeg har ihvertfald i perioder stor glæde af FamilySearch ... til trods for fejl og mangler heri ..

I det helt små prøver jeg at bidrage lidt som indtaster ... dog ikke med indekser til kirkebøger ... men ...men .....
hvis jeg fik indtastet nogle "kirkebogs-indekser" ... ville jeg ikke have noget problem med, at de blev en del af et større projekt. . .

Og nej .. jeg er ikke mormon ... men jeg har måske ikke fattet en dyt af, hvad det hele går ud på ???

hilsen Hanne i Holbæk

Indsendt af: Bent Fleron (IP Logget)
Dato: 15/01-08 10:06

Hej.

Arne skrev:
> Nu synes jeg da ærlig talt du stammer den lige lovlig hårdt.

Og ikke nok med det så forekommer det mig at Maya er begyndt at se dæmoner alle vegne og nu er gået i selvsving.

Når jeg har haft problemer med AOV har Per Agerbæk ringet mig op og med stor tålmodighed forklaret mig sagens kerne og på den måde ageret problemknuser. Hvis han gør det med alle der har nogle problemer, tør jeg slet ikke tænke på hans telefonregning.

Maya, - lige et godt råd. Vend dine negative tanker til positiv udvikling og glæd dig over at slægtsforskere har hele tre repræsentanter i AO's brugerråd; nemlig Per Agerbæk for Dis-Danmark, Jytte Skåning for Slægtshistorisk Forening og Hanne B. Stegemüller for brugerne af Dis-Forum. Alle tre ildsjæle der virkelig gør en stor forskel.

Uanset, så er det hyggeligt at 'snakke' med dig.
Med venlig hilsen Bent Fleron, Svendborg.

Dato: 15/01-08 14:28

Hej Maj-Britt

Jeg har slettet de direkte personlige ting om lønning m.m, efter de oven-nævnte forklaringer om hvad "licens", er.

Jeg beklager at jeg tog licens, som en kontrakt.

Ang. Indekseringen, kan jeg stadig ikke se, hvorfor det skal på andres hænder og hvorfor bruger-rådet bruger tid på møder med mormonerne.

Min surhed går på skuffelse over, at Per (og nu Hanne, som også deltager), ikke har meddelt evt. via sin hjemmeside, at han måske agter at bruge indekserne til andet formål, i fremtiden.

Så kan hver især deltage (med mormonerne), eller ej, men der skal være ærlighed omkring det hele.

Der er stadig mange mangler på AO, der kunne tages fat på.

Der er mange mangler ved FT-1916 og sikkert også de andre FT.

Jeg begyndte at påpege flere manglende gader og fejli FT-1916 for snart et år siden og de er ikke rettet endnu.

Har udmeldt sig af DIS

Dato: 15/01-08 14:33

Kære Maya

Jeg mener du skal lade det stå, Per skal vel også have en mulighed for at læse og evt. svare, det må vist være fair.
Han kommer retur på torsdag

Med venlig hilsen
Maj-Britt Agerbæk

Indsendt af: Kirsten Bune Rasmussen (IP Logget)
Dato: 16/01-08 10:24

Til Maya Rasmussen

Hvad skal du bruge indekseringerne til, hvis det ikke er at hjælpe andre?
Skal andre begynde forfra, når du engang dør? Mig forekommer det oplagt, at de bliver gratis tilgængelige, når der nu er nogen, der vil sørge for det, og du allerede har lavet arbejdet. Jeg har da ikke lavet indeksering for min egen skyld.

Hilsen
Kirsten Bune Rasmussen

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 17/01/08 16:59 af Kirsten Bune Rasmussen.

Indsendt af: Per Agerbæk (IP Logget)
Dato: 17/01-08 01:34

Til Maya Rasmussen

De følgende citater er taget fra en kopi af dit oprindelige indlæg.

:
LAV vil søge at etablere nyt møde med mormonerne, for at få sat yderligere skub i arbejdet.
Jamen det har I slet ikke lov til, der findes da stadig ophavsrettigheder.

Der er ikke tale om at overdrage noget som helst til mormonerne. Det står jo enhver frit for at navneindeksere de danske kirkebøger, som er frit tilgængelige for alle. Enhver med Internetadgang kan benytte arkivalieronline, ligesom enhver også har ret til at benytte sig af arkiverne. Statens kræver ikke bevis for hverken nationalitet, statsborgerskab eller religiøs tilknytning. Sådan gør vi i Danmark, ikke kun det officielle Danmark, men da så sandelig også langt hovedparten af danske slægtsforskere.
Et navneindeks er i sig selv en god ting, men hvis navneindekset kan sammenknyttes med arkivalierne på arkivalieronline, kan dette skabe et fantastisk - og sandsynligvis endda unikt - stykke værktøj til glæde for mange, ikke mindst slægtsforskere.

Den model, der blev skitseret, passer perfekt til den måde danske slægtsforskere hidtil har samarbejdet om store projekter, som f.eks. KIP.
Mormonerne stiller foruden arbejdskraft også teknisk know how, infrastruktur og software til rådighed. Så kan personer med lyst og lejlighed melde sig til at være indtastere på projektet.

Det kan på ingen måde overtræde nogens ophavsrettigheder, da alt bliver lavet på basis af arkivalieronlines arkivalier.

:
I har ikke lov til at give indekserne og "helt ned på navne" (indekser med navne, startede jeg på i 2003).

Jeg ved ikke hvem "I" er, så lad mig tale for mig selv.
Det har - i hvert fald for mig - hele tiden været min opfattelse, at indekseringerne hørte hjemme på arkivalieronline, og jeg har aldrig forsøgt at lægge skjul på dette. Jeg vil naturligvis, når den tid kommer, sørge for at få hver enkelt bidragyders tilsagn, inden indekseringerne overdrages.
Med hensyn til navneindeksering, forstår jeg slet ikke dit argument. Dels er der ikke navneindeks på Utilis, dels vil det ikke være muligt, at opnå patent på navneindeksering. Navneindeksering af kirkebøger har andre lavet meget tidligere end du startede, f.eks. har Bjarne Eeg produceret to meget gennemarbejdede indekseringer af kirkebøgerne fra Gaurslund og Vejlby sogne i Vejle Amt.

:
Per har i desuden ført sig frem med flere kasketter på

Efter min opfattelse har jeg kun en kasket. Jeg forsøger at bidrage, hvor jeg kan, men da altid for at fremme slægtsforskernes vilkår.

:
Han er dybt begravet i dit kirkegårds-projekt, han ejer Utilis (og inden en Solveig, eller anden blander sig), læs tilbage i forum om andre projekter om AOV og andre. Vi var fælles den-gang. Det grænser til et grimt ord..............

Jeg har engang hjulpet HanneStegemüller med lave det PHP program, som bruges til at præsentere gravsten, og som Hanne nu tilbyder (gratis) fra Dansk KirkegårdsIndex' hjemmeside.
Det kan vel næppe genere nogen, at jeg bruger lidt af min fritid på at hjælpe Hanne, vel?

Det er rigtigt, at jeg ejer Utilis. Dvs. jeg bruger tiden på at udvikle og vedligeholde siderne, kirkebogsdatabasen, og AO Værktøjer. Og så betaler jeg naturligvis også for det. Du har en (måske flere) hjemmesider, det samme har jeg og masser af andre, det er der vel ikke noget odiøst i? Hvad var det nu vi var fælles om engang? Jo, vi ville presse Statens Arkiver til at gøre et godt produkt endnu bedre, og jeg vil tillade mig at mene, at vi er godt på vej med det.
Det ene projekt er ikke bedre end det andet. Fælles for dem alle, er vel en lyst til at dele det, som man selv brænder for.

:
Han er nu dybt begravet (lønnet) af Viborg LAV og Arkivalieronline.

Jeg har forstået, at det var ordet licens, der fik dig til at skrive lønnet, men det bliver det jo ikke rigtigt af.
Som tidligere skrevet, har jeg lavet onlinefremviseren, og jvf. licensbetingelserne vederlagsfrit overdraget brugen af dette program til Statens Arkiver.

:
Desuden medlem af bruger-rådet for Arkivalieronline (det kan man ikke)

Ja, jeg - og Hanne - er medlemmer af brugerrådet for arkivalieronline. Hanne er officielt udpeget af Rigsarkivaren, efter indstillingerne fra brugerne af arkivalieronline, men jeg - og Jens V. Olsen - er valgt af DIS-Danmarks bestyrelse for at varetage DIS-Danmarks interesser. Hvad er det lige "man" ikke kan?

:
Jeg har betalt for et år til, men nu træder I altså de mange "små" tastere, for meget over fødderne. Det er års arbejde I bare smider i krams. Det kan man ikke, det er ikke pænt.

Dit argument holder ikke. Af den grund, at du har indekseret et antal kirkebøger fra Nørrebro, skal der ikke gennemføres et projekt, som vil indeksere alle kirkebøger? Jamen, skal de kirkebøger, som ingen ildsjæl har tid eller lyst til at indeksere, da slet ikke indekseres? Eller må indekseringsprojektet blot ikke indeksere "dine" kirkebøger?
Der er ikke tale om at smide arbejde i grams. Hvis man én gang har indekseret eller afskrevet en kirkebog, må det da være nemt for den samme person at bidrage til det fælles projekt, som alle kan få glæde af, uden først at skulle undersøge, hvor man skal henvende sig, for at få fat i indekseringen.
Så, det mener jeg afgjort man godt kan.

:
Jeg skrev for snart ½ år siden til Kirkeministeriet og har fået svar.

Hvad skrev du, og hvad svarede Kirkeministeriet?

:
Mormonerne har ikke lov til at tage mange års taste-arbejde fra danskerne. Slut færdig.

Jeg går ud fra, at du mener at mormonerne ikke skal høste frugten af mange års tastearbejde. Her kan jeg forsikre dig om, at det ikke bliver tilfældet. Hvis du omvendt mener, at mormonerne ikke skal lave arbejdet, som danske slægtsforskere i mange år, kan beskæftige sig med i de lange vinteraftener, så er vi bare uenige. Det er da fantastisk, hvis de kan bidrage til en fuldstændig indeksering.

:
... og dem der går bag min ryg og du er, Hanne og Per, er nogle af dem. I hader "små" mennesker. Det er en påstand, men jeg har oplevet jer, på slap line i mange år.

Som du sikkert kan forstå af ovenstående, har jeg ganske svært ved at se, hvorledes jeg (eller Hanne, for den sags skyld) er gået bag din ryg. Jeg har ikke mødt "små" mennesker blandt de mange slægtsforskere, jeg har stiftet bekendtskab med, på den ene eller den anden måde, og jeg kan med sindsro påstå, at jeg efter bedste evne har forsøgt at hjælpe alle, som har søgt min hjælp.

Afsluttende vil jeg sige, at jeg finder dit angreb på min person krænkende og aldeles uden hold i virkeligheden.

Med venlig hilsen
Per Agerbæk

Dato: 17/01-08 05:34

Hej Per

Jeg trak jo netop de mere personlige ting tilbage, da jeg misforstod ordet licens til at omfatte, kontrakt og lønninger.

Jeg beklager min misforståelse og tager de grimme ord i mig.

Det er da klart at de indekser jeg i 4-5 år har sendt til, både Jette og dig, er tastet med det formål, at hjælpe andre.

I sin tid, da du overtog alle indekser først til AO-hackers siden og så til Utilis siden, fik vi også besked af Jette, at nu var de at finde på Utilis.

Det var helt ok, så var de samlet. I det sidste års tid har dig og Hanne så haft møder med mormonerne, så nu skal indekserne igen flyttes.

I har altså haft møder uden, at orientere de mange, der har lavet indekser. Det er hér jeg mener det med ophavsrettigheder, til de enkelte indekser. Igen, indekserne er tastet for gratis at hjælpe andre og Utilis har brugs-retten, men ikke ophavet.

Så skal vi lige huske at der er tale om to meget forskellige ting:
Indekser ved opslagsnumre og navne-indekser.

Navne-indekser tager unægtelig meget mere tid at taste, end KB-opslag.

Forøvrigt er mange af de første opslags-indekser snart ugyldige, da AO efterhånden har byttet godt rundt på siderne og taget tomme sider ud, osv.

De fleste "gamle slægtsforskere" ved, at jeg i mange år, har tastet navne til Nørrebro og det er hér jeg mener, at I nu sidder og vælger mormonerne til nøjagtig det samme arbejde.

Dét er ikke kun mig, der i mange år har tastet navne fra KB, der er masser af hjemmesider med navne-indekser fra forskellige egne af Danmark.

Selvfølgelig må alle starte forfra, med;

Nørrebro, Bornholmske kb, Vivis HP om Fyn, Den store Frederikssund-fil, Bente Feldballes HP og Århus (folk i midten), Vonsilds,

Gråsten, Aal sogn, Randers amt og alle andre steder på nettet, hvor der ligger navneindekser.

Der er jo rigtig mange navne-indekser rundt omkring.

Selvfølgelig er det ikke mine kirkebøger, eller andres. Vi har ingen patent på dem. Det har mormonerne heller ikke.

Tak for dine svar.

Har udmeldt sig af DIS

Indsendt af: Totte89 (IP Logget)
Dato: 17/01-08 12:51

Kære alle,

Jeg sad og læste denne tråd og blev egentlig lidt deprimeret over, at folk, der gør et frivilligt stykke arbejde til glæde for os alle, skal udsættes for så perfide angreb.

Jeg finder det direkte morsomt, at Maya R på sin hjemmeside gør sig til talskvinde for Net-Etik. Jeg tillader mig at citere fra hendes hjemmeside:
(undskyld jeg bruger store bogstaver, men det er der brugt på hjemmesiden)

"VIS RESPEKT OG HENSYN OVERFOR DINE MEDBRUGERE"
"Vær mod andre som du også gerne vil at de skal være mod dig"
"Hold ekstreme holdninger og synspunkter for dig selv"

Eksemplet vil jeg bruge næste gang jeg skal forklare mine børn hvad dobbeltmoral er!

Tak til Per for dit frivillige arbejde. Det er et impnerende sobert svar på yderst grove angreb. Tak til Hanne for referatet. Tak til alle dem, der bidrager til en positiv atmosfære.

Keep up the good work
Ove Andersen

Indsendt af: Ole Dupont (IP Logget)
Dato: 17/01-08 22:00

Også jeg havde egentlig skrevet et noget langt indlæg (i går), som jeg slettede, idet jeg syntes, at der allerede var mange ord i denne tråd. Indholdet var meget på linie med Ove Andersens.

Tænk blot hvis alle disse kræfter blev anvendt til fremme af vores fælles interesse.

Nå, heldigvis er der utrolig mange, som slider og slæber som bæster for at vi andre, kan have gavn af det.

Og hvordan penge kom ind i billedet, fatter jeg ikke. Jeg har i hvert fald aldrig så meget som hørt eller set en antydning af, at der var penge involveret.

Lad mig slutte mig til koret af taknemmelige, som har nydt gavn af en enorm indsats med både tastning, opslag (herunder arkivbesøg uden andet formål end at hjælpe andre) og alle de andre oplysninger, man aldrig er blevet afkrævet noget for, det være sig tak eller penge.

Ja, selv slægtsforskningsprogrammer er tilgængelige uden betaling.

Den aktuelle sag kender jeg ikke til bunds, men jeg kender lignelsen om vingården.

Det kunne måske være på sin plads at bede en enkelt debattør om at finde kammertonen: A

De bedste hilsner

Ole Dupont

- slægtsforskere er da medlem af DIS-Danmark

Indsendt af: Susanne B. Fuglsang (IP Logget)
Dato: 17/01-08 22:41

Hej Hanne.

Mange tak for dit forhåndsreferat af Brugermødet, dejligt at du i din travle hverdag, tænker på at informere os andre:-)

Håber at du, trods div. forviklinger i tråden - som vel næppe er tilfældig misforståelse, også næste gang vil linke dine indtryk af et Brugermøde her i Forum. Ellers må vi jo allesammen vente på det officielle Referat !

Endnu engang tak, Hanne.

Mange hilsner Susanne B. Fuglsang, 2640.

Indsendt af: Moderator - Kathrine (IP Logget)
Dato: 17/01-08 22:54

Kære Maya
Mon ikke vi kan slutte denne debat? Jeg kan forstå, at du har haft noget i klemme og har følt, at du blev trådt på, men Pers og andres svar i tråden burde overbevise dig om, at du på de fleste punkter har taget fejl og i grunden ikke har noget at frygte for.

Det er fint, at du har slettet de åbenlyse misforståelser og mest sårende bemærkninger. Om end det ikke er heldigt, at der måtte så mange indlæg til. Jeg beklager, at jeg af forskellige grunde ikke har haft tid til at følge tråden mere tæt, og derfor ikke har grebet ind før. Du lavede et godt stykke arbejde med indekseringen, og det er der ingen, der vil misbruge. Til gengæld skal du heller ikke selv mistænkeliggøre andre. Mange arbejder på hver deres måde til gavn for alle slægtsforskere, så lad os arbejde sammen i stedet for at bekrige hinanden på denne triste måde.

Med venlig hilsen Kathrine Tobiasen, Moderator
Besøg DIS-Danmarks hovedside [dis-danmark.dk] - Støt foreningen og bliv medlem for 200 kr. årligt.

Gå til: GrupperEmnerSøgSøgLog ind
Desværre kan kun registrerede brugere skrive i dette forum.
This forum powered by Phorum.

Dis-Danmark - Skriv mail til moderatorForum moderator