Til Maya Rasmussen
De følgende citater er taget fra en kopi af dit oprindelige indlæg.
:LAV vil søge at etablere nyt møde med mormonerne, for at få sat yderligere skub i arbejdet.
Jamen det har I slet ikke lov til, der findes da stadig ophavsrettigheder.
Der er ikke tale om at overdrage noget som helst til mormonerne. Det står jo enhver frit for at navneindeksere de danske kirkebøger, som er frit tilgængelige for alle. Enhver med Internetadgang kan benytte arkivalieronline, ligesom enhver også har ret til at benytte sig af arkiverne. Statens kræver ikke bevis for hverken nationalitet, statsborgerskab eller religiøs tilknytning. Sådan gør vi i Danmark, ikke kun det officielle Danmark, men da så sandelig også langt hovedparten af danske slægtsforskere.
Et navneindeks er i sig selv en god ting, men hvis navneindekset kan sammenknyttes med arkivalierne på arkivalieronline, kan dette skabe et fantastisk - og sandsynligvis endda unikt - stykke værktøj til glæde for mange, ikke mindst slægtsforskere.
Den model, der blev skitseret, passer perfekt til den måde danske slægtsforskere hidtil har samarbejdet om store projekter, som f.eks. KIP.
Mormonerne stiller foruden arbejdskraft også teknisk know how, infrastruktur og software til rådighed. Så kan personer med lyst og lejlighed melde sig til at være indtastere på projektet.
Det kan på ingen måde overtræde nogens ophavsrettigheder, da alt bliver lavet på basis af arkivalieronlines arkivalier.
:I har ikke lov til at give indekserne og "helt ned på navne" (indekser med navne, startede jeg på i 2003).
Jeg ved ikke hvem
"I" er, så lad mig tale for mig selv.
Det har - i hvert fald for mig - hele tiden været min opfattelse, at indekseringerne hørte hjemme på arkivalieronline, og jeg har aldrig forsøgt at lægge skjul på dette. Jeg vil naturligvis, når den tid kommer, sørge for at få hver enkelt bidragyders tilsagn, inden indekseringerne overdrages.
Med hensyn til navneindeksering, forstår jeg slet ikke dit argument. Dels er der
ikke navneindeks på Utilis, dels vil det ikke være muligt, at opnå patent på navneindeksering. Navneindeksering af kirkebøger har andre lavet meget tidligere end du startede, f.eks. har Bjarne Eeg produceret to meget gennemarbejdede indekseringer af kirkebøgerne fra Gaurslund og Vejlby sogne i Vejle Amt.
:Per har i desuden ført sig frem med flere kasketter på
Efter min opfattelse har jeg kun en kasket. Jeg forsøger at bidrage, hvor jeg kan, men da altid for at fremme slægtsforskernes vilkår.
:Han er dybt begravet i dit kirkegårds-projekt, han ejer Utilis (og inden en Solveig, eller anden blander sig), læs tilbage i forum om andre projekter om AOV og andre. Vi var fælles den-gang. Det grænser til et grimt ord..............
Jeg har engang hjulpet HanneStegemüller med lave det PHP program, som bruges til at præsentere gravsten, og som Hanne nu tilbyder (gratis) fra Dansk KirkegårdsIndex' hjemmeside.
Det kan vel næppe genere nogen, at jeg bruger lidt af min fritid på at hjælpe Hanne, vel?
Det er rigtigt, at jeg ejer Utilis. Dvs. jeg bruger tiden på at udvikle og vedligeholde siderne, kirkebogsdatabasen, og AO Værktøjer. Og så betaler jeg naturligvis også for det. Du har en (måske flere) hjemmesider, det samme har jeg og masser af andre, det er der vel ikke noget odiøst i? Hvad var det nu vi var fælles om engang? Jo, vi ville presse Statens Arkiver til at gøre et godt produkt endnu bedre, og jeg vil tillade mig at mene, at vi er godt på vej med det.
Det ene projekt er ikke bedre end det andet. Fælles for dem alle, er vel en lyst til at dele det, som man selv brænder for.
:Han er nu dybt begravet (lønnet) af Viborg LAV og Arkivalieronline.
Jeg har forstået, at det var ordet licens, der fik dig til at skrive lønnet, men det bliver det jo ikke rigtigt af.
Som tidligere skrevet, har jeg lavet onlinefremviseren, og jvf. licensbetingelserne vederlagsfrit overdraget brugen af dette program til Statens Arkiver.
:Desuden medlem af bruger-rådet for Arkivalieronline (det kan man ikke)
Ja, jeg - og Hanne - er medlemmer af brugerrådet for arkivalieronline. Hanne er officielt udpeget af Rigsarkivaren, efter indstillingerne fra brugerne af arkivalieronline, men jeg - og Jens V. Olsen - er valgt af DIS-Danmarks bestyrelse for at varetage DIS-Danmarks interesser. Hvad er det lige
"man" ikke kan?
:Jeg har betalt for et år til, men nu træder I altså de mange "små" tastere, for meget over fødderne. Det er års arbejde I bare smider i krams. Det kan man ikke, det er ikke pænt.
Dit argument holder ikke. Af den grund, at du har indekseret et antal kirkebøger fra Nørrebro, skal der ikke gennemføres et projekt, som vil indeksere alle kirkebøger? Jamen, skal de kirkebøger, som ingen ildsjæl har tid eller lyst til at indeksere, da slet ikke indekseres? Eller må indekseringsprojektet blot ikke indeksere "dine" kirkebøger?
Der er ikke tale om at smide arbejde i grams. Hvis man én gang har indekseret eller afskrevet en kirkebog, må det da være nemt for den samme person at bidrage til det fælles projekt, som alle kan få glæde af, uden først at skulle undersøge, hvor man skal henvende sig, for at få fat i indekseringen.
Så, det mener jeg afgjort man godt kan.
:Jeg skrev for snart ½ år siden til Kirkeministeriet og har fået svar.
Hvad skrev du, og hvad svarede Kirkeministeriet?
:Mormonerne har ikke lov til at tage mange års taste-arbejde fra danskerne. Slut færdig.
Jeg går ud fra, at du mener at mormonerne ikke skal høste frugten af mange års tastearbejde. Her kan jeg forsikre dig om, at det ikke bliver tilfældet. Hvis du omvendt mener, at mormonerne ikke skal lave arbejdet, som danske slægtsforskere i mange år, kan beskæftige sig med i de lange vinteraftener, så er vi bare uenige. Det er da fantastisk, hvis de kan bidrage til en fuldstændig indeksering.
:... og dem der går bag min ryg og du er, Hanne og Per, er nogle af dem. I hader "små" mennesker. Det er en påstand, men jeg har oplevet jer, på slap line i mange år.
Som du sikkert kan forstå af ovenstående, har jeg ganske svært ved at se, hvorledes jeg (eller Hanne, for den sags skyld) er gået bag din ryg. Jeg har ikke mødt "små" mennesker blandt de mange slægtsforskere, jeg har stiftet bekendtskab med, på den ene eller den anden måde, og jeg kan med sindsro påstå, at jeg efter bedste evne har forsøgt at hjælpe alle, som har søgt min hjælp.
Afsluttende vil jeg sige, at jeg finder dit angreb på min person krænkende og aldeles uden hold i virkeligheden.
Med venlig hilsen
Per Agerbæk