Dis-Danmark - Tilbage til forsiden
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden
Her kan du søge hjælp eller udveksle erfaringer indenfor slægtsforskningens metoder og traditionelle hjælpemidler, herunder også lokalhistorie. Se også, om du kan finde svar på dit spørgsmål i DIS-Wiki http://www.dis-danmark.dk/wiki/index.php?title=Forside  
Gå til:  GrupperEmnerNyt emneFAQ - HjælpReglerSøgLog ind
Gå til side: 12Næste
Aktuel side: 1 af 2
prisindeks - nogen interesse?
Indsendt af: Troels Eriksen (IP Logget)
Dato: 28/02-07 14:05

Hej

Med jævne mellemrum ser jeg indlæg her på DIS a la "Hvor mange penge er 2000 rigsdaler?" etc. Spørgsmålet kan jo kun besvares ud fra købekraften i pgl år, så det har fået mig til at lave et lille prisindeks over "dagligvare-priser" på min hjemmeside.

Indekset kan ses her: [www.vikja.dk]

Lige nu er indekset mest lavet for sjov, ret begrænset i udtræk og visning samt indeholder stort set kun nogle alsiske priser for 1845.

Men er et sådant indeks noget der har interesse og findes brugbart?

Hvis så, så vil jeg nemlig gerne udbygge siden generelt således at man får geografisk opdeling af priser etc vist, herunder land vs by.

Jeg vil naturligvis også gerne have flere varer og priser ind i indekset så man kan følge prisernes udvikling år for år; dem må interesserede gerne sende til mig så jeg kan lægge dem ind.

Der er blot nogle grundlæggende ting der skal overholdes for at jeg kan (vil) stoppe priserne ind (*):

* Det skal være en kilde - evt. et dokument - på internettet der kan linkes til, fx en købmandsregning indscannet eller afskrevet (evt. send det til mig, så lægger jeg kilde-filen ind som en del af indekset).
* Priserne skal være for en givet år.
* Priserne skal være i mark/skilling (danske/lybeckske), kroner eller rigsdaler.
* Det skal være anført hvor prisen stammer fra - land/by(købstad) og (gammel) amt.

(* De angivne priser fra dis-indlægget jeg har med overholder ikke helt de fire "krav", jeg ved det... ).

Mvh
Troels S Eriksen

Slægtstræ indeholdende Spangsbjerg, Skovmand, Eriksen, Hanssen, Kofoed, Wibe, Loft, Landberg & Kyk i/omkring Ribe amt (Esbjerg/Jerne, Varde), Sønderborg Amt (Oksbøl, Nørremølle, Sottrup), Bornholms Amt, Skanderborg & Aarhus Amt, Hjørring Amt (Vensyssel & Skagen) på [www.vikja.dk]

Redigeret 2 gang(e). Sidst ændret 01/03/07 13:36 af Troels Skovmand Eriksen.

Re: prisindeks - nogen interesse?
Indsendt af: GJensen (IP Logget)
Dato: 28/02-07 16:05

Hej Troels!
Igen en af dine gode ideer. På eremit.dk er der nogle priser.Hos vores broderlande husker jeg også at have set historikse priser. I visse perioder har det nok været samme prisindeks. På Danmarks statistiks hjemmeside kan man spørge. Mvh GJensen

Dato: 01/03-07 21:52

Hej Grethe

Mange tak for linket; Jeg fandt en flok priser for øl, brænde, brød, flæsk, ost, forskellige gryn og kartofler for årene 1845-1855 som jeg har fået lagt ind.

Mvh
Troels S Eriksen

Slægtstræ indeholdende Spangsbjerg, Skovmand, Eriksen, Hanssen, Kofoed, Wibe, Loft, Landberg & Kyk i/omkring Ribe amt (Esbjerg/Jerne, Varde), Sønderborg Amt (Oksbøl, Nørremølle, Sottrup), Bornholms Amt, Skanderborg & Aarhus Amt, Hjørring Amt (Vensyssel & Skagen) på [www.vikja.dk]

Dato: 03/03-07 14:36

Hej Troels!
Det her link med priser har du nok allerede, men for en ordensskyld sender jeg det lige.
[runeberg.org]
Mvh GJensen

Dato: 04/03-07 09:35

Hej Grethe

Tak skal du have.

Til øvrige læsere - hvis nogen ligger inde med købmands-regninger o.l. fra 1700-1800 tallet er jeg da interesseret i en indscannet kopi som TIF / JPG billede - (og gerne med teksten tydet :-)

Mvh
Troels S Eriksen

Dato: 04/03-07 13:28

Hej Troels!
På fynhistorie.dk finder du nogle priser fra omkring 1900, lidt sen periode men måske kan du alligevel bruge dem
[historie-info.dk]
Mvh GJensen

Dato: 04/03-07 15:45

Hej Grethe

Dem tager vi da med - og ganske pudsigt; Jeg kommer selv fra Stenstrup og kan faktisk huske købmand Thornhøj hvis butik artiklen omhandler!

Mvh
Troels S Eriksen

Dato: 04/03-07 21:45

Hej Troels!
fra 1725
[www.rahbek-family.dk]
Mvh GJensen

Dato: 05/03-07 00:39

Hej Grethe

Fantastisk - tak skal du have. Jeg har lige hurtigt fået sat nogle af de oplyste priser ind fra artiklen.

Mvh
Troels S Eriksen

Indsendt af: MR (IP Logget)
Dato: 05/03-07 05:08

Hej Troels smiling smiley
En rigtig god ide, du er kommet med. Til stor gavn.
Jeg kan ikke bidrage med noget på nuværende, men har lige set hvor langt I er kommet, flot.

Jeg ser at tiden går fra ca. 1700 - 1910.

Det kunne være rart at få det hele samlet, hvis du senere får plads et sted på siden, til 2 link:

Prisberegner fra Danmarks Statestik:
[www.dst.dk]

Og Dansk Mønt:
[www.gladsaxegymnasium.dk]

Så kan folk jo selv studere videre. Bare en ide.
Held og lykke thumbs up

Har udmeldt sig af DIS

Dato: 05/03-07 08:21

Hej Maya

Tak for tilbagemeldingen og dine links. Jeg vil få sat linket ind til Danmarks Statistiks prisberegninger og til "Dansk Mønt". Egentligt kendte jeg dem godt men havde ikke tænkt så langt at de skulle sættes ind ... godt du fik mig til at åbne øjnene :-)

Appropos DS' prisberegner - den er garenteret både statistisk og videnskabelig korrekt, men jeg synes at det er en svaghed ved den at man ikke gøres opmærksom på at de forskellige varers relative priser var anderledes dengang end nu - f.eks. var smør og salt flæsk dyrere pr pund end oksekød og en tønde øl på landet på Als Sønderborg kostede åbenbart halvdelen af samme tønde i København!

Mvh
Troels S Eriksen

Dato: 05/03-07 08:28

Hej Troels
Jeg tror at den prisberegner fra DST, nærmest er "lidt for sjov". Måske skulle de have tilføjet "vejledende".
Et lille billede af priser, er dog bedre end ingenting.
Du har fuldstændig ret i at "relative priser", skulle have været med. Måske kommer der en bedre med tiden. smiling smiley

Har udmeldt sig af DIS

Dato: 05/03-07 08:46

Hej Maya

Det kan vi da håbe, men nu er de to links sat ind.

Besluttede lige at jeg vil prøve at sætte nogle dagslønninger mv ind i det omfang jeg kan finde dem; Når DS fx viser at 27 kr i år 1900 svarer til 70 kr i dag, bør man jo også lige forholde sig til, at en årsindkomst for en daglejer nok var under 500 kr...

Så nu er det altså ikke kun regninger mv jeg beder om kopier af, men også information om lønninger :-)

Mvh
Troels S Eriksen

Dato: 05/03-07 09:03

Hej igen Troels
Der var jo også den:
Mark og skilling, kroner og øre. Pengeenheder, priser og lønninger i Danmark i 360 år (1640-1999), 1999
Poul Thestrup
Kan bestilles her: [www.landsarkivetkbh.dk]
Eller lånes på Biblio.

Har udmeldt sig af DIS

Dato: 05/03-07 09:25

hej Maya

Det hæfte er da værd at overveje, men umiddelbart er jeg mere til at få samlet nogle oplysninger ind her, bl.a. fordi jeg både vil have en tidsmæssig og geografisk placering af priserne og jeg vil kunne linke direkte til kilderne (den del bliver tilgængelig senere).

Mvh
Troels S Eriksen

Dato: 05/03-07 09:56

Hej Troels!
Jeg tilslutter mig, at lønninger skal med, det giver jo et bedre billede af købekraften, men så skal vi jo ikke glemme overvejelser vedrørende indtægten hos de selvstændige. Lønninger som sådan, er der masser om på nettet. Prøv f.eks. at lede på google med 'lønninger 1700 tallet', allerede på den første side kommer et nyttig link med forskningsprojeketer, og et andet med drenge, der mod en eller få skilling afgiver løfte om, at de vil lade sig hverve. Bare et par eksempler for, at der ikke bliver lavet dobbelt arbejde, og at der er meget, der skal gennemtænkes i forbindelse med købekraft.

Der må da være en masse som ligger inde med primær pris materiale, og som kan sende dig et digitalt billede? Brullups- barnedåbs- og som i eksemplet i linket fra Alrø begravelsesomkostninger.

1869 udkom 1. udgave af 'Statistiske Sammendrag' som forløber for 'Statistisk Årbog.'

Der må også være en eller anden, som har dem stående på hylderne og kan give oplysninger derfra?

Mvh GJensen

Dato: 07/03-07 10:46

Hej Troels!
Her er lige max og min for 'prima, frilagte æg' 1894 baseret på ugentlige data fra markedberetninger anført i 'Ugens Nyheder'max 135 og min 68 (øre pr snes).
Mvh GJensen

Dato: 07/03-07 11:46

Hej Troels
Fra den Københavnske Adresseavis, kommer der snart lidt priser.
Året er 1759.
Du kan følge med på evt. tydninger her:

Varer i havnen i Kbh. 1759
[www.dis-danmark.dk]

Har udmeldt sig af DIS

Dato: 07/03-07 12:00

Hej igen Troels
Nu har Jørgen Thue P tydet det sidste, jeg ikke selv kunne thumbs up

Så kan du selv "plukke" det, hvis det er noget du kan bruge!!

Har udmeldt sig af DIS

Dato: 07/03-07 13:05

Hej Maya og Grethe

Tak for priserne - jeg vil få lagt dem ind i løbet af i dag.

mvh
Troels

Dato: 10/03-07 11:00

Hej Troels!
Du får en mail med min og max priser på mel og klid fra De forenede Dampmøllers noteringer baseret på data fra Ugens Nyheder 1894, korn og smør priser følger senere.
Dansk penge historie 1700-1994 af Knud Erik Svendsen og Svend Aage Hansen indeholder bl.a. Kornprisbevægelsen 1815-26, er det noget du kan bruge?
Mvh GJensen

Dato: 12/03-07 11:56

Hej Grethe

Tak for mailen; desværre kan jeg ikke rigtig bruge priserne fra De forenende Dampmøller når enheden for prisen mangler :-(

Mht Kornprisbevægelsen fra 1815-1816 så vil jeg meget gerne have dem - der er et pænt hul i priserne i den periode.

Og så generelt til alle;

Jeg har tilføjet nogle ekstra sorteringsmuligheder ved udtræk mv. Hvis nogen har ideer eller ønsker til mulige udtræk vil jeg da gerne høre om det.

Fx Lige som jeg nu omregner alle priser til rigsdaler (med 1/100 dele decimaler) for sammenligning burde jeg kunne omregne både mængde og pris til noget sammenlignligt.

Og jeg vil naturligvis stadig gerne modtage informationer om priser, lønninger og boliger for hele landet - alle årstal, da der ser ud til at være pænt store lokale udsving!

Mvh
Troels S Eriksen

Indsendt af: Helmer Christiansen, DK-2000 (IP Logget)
Dato: 12/03-07 18:54

På den nederlandske site International Institute of Social History, [www.iisg.nl] findes masser af pris- og løndata fra hele verden, herunder Danmark:

* Prices of various goods in Danish towns during the 1870s. Kilden er en amerikansk redegørelse fra 1875, og der er priser fra København og Helsingør

* Copenhagen prices, 1712-1800, hvor kilden er Friis, A. and Glamann, K.; A History of Prices and Wages in Denmark, 1660-1800, vol I.; London: Longmans, Green, and Co., 1958.

Astrid Friis og Kristoffer Glamanns værk er indskannet og ligger på nettet: [www.danishpricehistory.com]

På min egen hjemmeside har jeg tidsserier liggende for kapitelstakster 1600-2006 og med Astrid Friis og K. Glamann som kilde årsgennemsnit af de københavnsk brødpriser 1684-1799.

Helmer Christiansen, 2000 F

Dato: 12/03-07 20:08

Hej Helmer

Har lige hurtigt skimmet det - der ser godt nok ud til at være et væld af data. Jeg har vist data nok her til det næste stykke tid :-)

Tusinde tak for linkene.

mvh
Troels

Mvh
Troels S Eriksen

Indsendt af: Laila Olsen - 3300 (IP Logget)
Dato: 14/03-07 22:16

Hej Troels,

Det ser jo godt ud - og jeg tror det kan blivet et mægtigt hit - men jeg mangler nu at kunne se hvad en "gennemsnits-Olsen" tjente om måneden i henholdsvis i byen og på landet - og hvor mange kg. mel/liter øl/pægler brændevin han kunne købe for denne løn. Dermed kunne man få et udtryk for, hvad hans købekraft i virkeligheden var.

Det kan jo være ligegyldigt hvad en tønde mel koster, hvis man ikke véd, hvor længe han er om at tjene til dét - og iøvrigt, hvad sådan en tønde rummer.

Jeg har godt nok kun ledt i dag - men jeg har ikke endnu været i stand til at finde en "gennemsnitsindtægt" som kan dække dels landbefolkningen og bybefolkningen.

Det synes som om lønspredningen har været større end jeg antog - måske på grund at de mange små selvstændigt erhvervsdrivende, hvor to mand med samme erhverv tilsyneladende kan have en himmelvid forskellig indkomst (Skallelisterne). Eller måske er det kun ærligheden til opgivelse af samme, der er sparet på!

Jeg synes det er et kanon-initiativ - og det gør jo heller ikke noget, at der skal bidrages til det fra flere sider, og at det måske er et godt stykke tid om at "komme op at køre". Sådan er det jo med de fleste gode og gennemarbejdede projekter.

Jeg har til din orientering sendt en mail med en annonce for min ane Johan Christian Frisenette, som var handelsgartner. Materialet har jeg modtaget fra Holger Frisenette.

Hilsen Laila

Gl. Maribo amt, Gl. Ramsø herred, Gl. Slet herred, Gl. Præstø amt, Gl. Thisted amt og Kronobergs Len i Sverige samt Bergen i Norge

Dato: 15/03-07 09:10

Hej Laila

Jeg har sendt dig en privat mail med et svar, det blev lidt langt, men vi er absolut ikke uenige.

Du skal have tak for priserne fra gartneriet.

Mvh
Troels S Eriksen

Dato: 20/03-07 10:44

Hej Troels!
Det er i TI-års perioden 1815-26,for hvilken, der allerede er bregnet et indeks, der er et problem med enheder. Indekset er i bogen til illustration af lavkonjunkturen ca midt i perioden. (et dyk i priser kan jo forklare afhændelse af landbrug og tilknyttede erhverv).
Du får en mail med mere uddybende bemærkninger og nogle kornpriser.
Mvh GJensen

Dato: 07/04-07 10:34

Hej Troels!
Lige et par link med priser
Niels Skaale var på tur fra Torshan til København i 1844 og gjorde nogle indkøb
[www.fiskimannafelag.fo]
Degnen i Ferslevs regnskab for 1888 er her
[www.ferslevby.dk]
Håber du kan bruge noget derfra MVH GJensen

Dato: 07/04-07 16:48

Hej Grethe

Tak for hjælpen, det var dog en sjov læsning, den færings tur til København. Og der ser ud til at være mange gode varepriser i; En herre-frakke til 21 rigsdaler - phew - det er et sted mellem 3 og 6 måneders løn for en karl eller tjenestepige.

Jeg må kigge på degnens regnskab i aften.

Mvh
Troels S Eriksen

Dato: 09/04-07 15:00

Hej

Jeg kan da så lige sige at pris-indekset nu indeholder lidt over 1000 priser på mad, drikkevarer, tøj, husgeråd, boliger, værktøj o.a. samt lønninger i perioden 1700-1916. Desværre er priserne ikke jævnt fordelt henover årene men det kommer vel når der kommer flere data - det tager blot ret lang tid at taste ind :-)

Hvis nogen har nogen sjove ideer til hvordan man kan udnytte data - f.eks. noget med at indtaste et beløb og få brugt pengene i et givent år, så hører jeg gerne om dem.

Det kræver naturligvis endnu flere pris-informationer for perioden for at kunne lave noget sådant, men ... det kommer :-)

Mvh
Troels S Eriksen

Gå til side: 12Næste
Aktuel side: 1 af 2

Gå til: GrupperEmnerSøgSøgLog ind
Desværre kan kun registrerede brugere skrive i dette forum.
This forum powered by Phorum.

Dis-Danmark - Skriv mail til moderatorForum moderator