Hej
Med jævne mellemrum ser jeg indlæg her på DIS a la "Hvor mange penge er 2000 rigsdaler?" etc. Spørgsmålet kan jo kun besvares ud fra købekraften i pgl år, så det har fået mig til at lave et lille prisindeks over "dagligvare-priser" på min hjemmeside.
Indekset kan ses her: [
www.vikja.dk]
Lige nu er indekset mest lavet for sjov, ret begrænset i udtræk og visning samt indeholder stort set kun nogle alsiske priser for 1845.
Men er et sådant indeks noget der har interesse og findes brugbart?
Hvis så, så vil jeg nemlig gerne udbygge siden generelt således at man får geografisk opdeling af priser etc vist, herunder land vs by.
Jeg vil naturligvis også gerne have flere varer og priser ind i indekset så man kan følge prisernes udvikling år for år; dem må interesserede gerne sende til mig så jeg kan lægge dem ind.
Der er blot nogle grundlæggende ting der skal overholdes for at jeg kan (vil) stoppe priserne ind (*):
* Det skal være en kilde - evt. et dokument - på internettet der kan linkes til, fx en købmandsregning indscannet eller afskrevet (evt. send det til mig, så lægger jeg kilde-filen ind som en del af indekset).
* Priserne skal være for en givet år.
* Priserne skal være i mark/skilling (danske/lybeckske), kroner eller rigsdaler.
* Det skal være anført hvor prisen stammer fra - land/by(købstad) og (gammel) amt.
(* De angivne priser fra dis-indlægget jeg har med overholder ikke helt de fire "krav", jeg ved det... ).
Mvh
Troels S Eriksen
Slægtstræ indeholdende Spangsbjerg, Skovmand, Eriksen, Hanssen, Kofoed, Wibe, Loft, Landberg & Kyk i/omkring Ribe amt (Esbjerg/Jerne, Varde), Sønderborg Amt (Oksbøl, Nørremølle, Sottrup), Bornholms Amt, Skanderborg & Aarhus Amt, Hjørring Amt (Vensyssel & Skagen) på [
www.vikja.dk]
Redigeret 2 gang(e). Sidst ændret 01/03/07 13:36 af Troels Skovmand Eriksen.