Dis-Danmark - Tilbage til forsiden
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden
Her kan du efterlyse aner, som du selv har opgivet at finde. Husk at læse indlægget Vigtig: Til nye brugere af AneEfterlysning, inden du går i gang. Og husk, at det primært drejer sig om afdøde slægtninge! Vær forsigtig med oplysninger om personer, der stadig kan være levende. 
Gå til:  GrupperEmnerNyt emneFAQ - HjælpReglerSøgLog ind
Gå til side: Foregående123Næste
Aktuel side: 2 af 3
Re: Har du en Broch/Brock blandt dine aner?
Indsendt af: Georg Andreas Broch (IP Logget)
Dato: 25/10-05 03:04

Hei Søren!

Takk skal du ha. Jeg håper jo at vi slipper å gå tilbake til Adam og Eva, men jeg er slett ikke fremmed for tanken[:]:-))[/:].

Jeg har aldri hørt om Brok-fuglen før. Har du flere opplysninger om den?

Jeg fikk en e-post fra en hyggelig dame idag vedrørende en Tyge Broch fra Djursland i Danmark, som var prest i Norge på 1600-tallet. Dette er jo svært interessant. Det må være en del slike forbindelser mellom våre to land. Bl. a., som jeg svarer henne, så var det jo slik at de norske prestene på denne tiden måtte ta sin utdannelse i Danmark. Dette gjaldt jo helt frem til vi fikk vårt første universitet her i Norge i 1813, men nok også en tid etter dette. Blant Brochene her i Norge finner man mange slike. I min egen gren av disse er det mange prester og militære. De het Henrik Andreas og Peter Fredrik annen hver en og var prester eller offiserer, tok sin utdannelse i Danmark, arbeidet her i Norge eller i Danmark og var gift norsk eller også dansk.

Vi får se hva mer vi kan finne ut ved felles innsats. Jeg holder deg orientert når det dukker opp noe.

Hilsener fra Georg[:]:-)[/:]

Georg Broch
Harald Hårfagresgt. 10 a
0363 Oslo
telefonnr +47 90 05 12 55
ga@broch.no - www.broch.no

Dato: 25/10-05 05:02

Hei igjen Søren!

Internett er en fantastisk sak. For de av våre artsfrender som ikke vet dette fra før og som måtte være spesielt interesserte i Brok-fugler, så kan jeg opplyse følgende:

Brok-fuglen er en type Vadefugl. Se for eksempel i Virtuelle Utstillinger på Danmarks Natur- og Lægevidenskabelige Bilbliotek (http://www.udstillinger.dnlb.dk/Kjarbolling/Kjarbolling/Fugl.php?ID=150&soeg=) eller i Svensk Etymologisk Ordbok (http://runeberg.org/svetym/0150.html), som skriver om Brockfågel eller også tilsvarende i Salomonsens konversationsleksikon, Anden Udgave, Bind IV (1915 - 1930), ss. 66/67 (http://runeberg.org/salmonsen/2/4/0080.html) der det står om Brokfugle.

Av noen danske venner fikk jeg i sommer Damms store ordbok om fugler i Norge og Europa. Leser jeg denne i sammenheng med Salomonsen, så forstår jeg det dithen at Vadefuglene kan deles i to typer, nemlig de mere høytbenede eller langnebbede Snæppefuglene (Scolopacidæ) og Brokfuglene (Charadriidæ). Som en del av vadefuglene inkluderer Damm også familiene Hæmatopodidæ, Recurvirostridæ, Burhinidæ og Glareolidæ. Vadefuglene er igjen en underorden av vade-, måke- og alkefuglene.

Brokfuglene (Charadriidæ) karakteriseres ved sine korte, kraftige, men for øvrig høyst forskjellig formete nebb, forholdsvis lave og kraftige ben, med liten eller manglende baktå.

Familien Charadriidæ er en del av ordenen Charadriiformes, som består av mange familier. Brokfuglene, eller Charadriidæ-familien, som det her er snakk om består igjen av en rekke arter. I Norge er dette de mer vanlige fuglene Dverglo (Charadrius dubius), Sandlo (C. hiaticula), Hvitbrystlo (C. alexandrinus), Boltit (C. morinellus), Tundralo (Pluvialis squatarola), Heilo (P. apricaria) og Vipe (Vanellus vanellus), og også en del mer sjeldne eller lokale arter som Amerikasandlo (Charadrius semipalmatus), Tobeltelo (C. vociferus), Mongollo (C. Mongolus), Ørkenlo (C. leschenaultii), Rødbrystlo (C. asiaticus), Sibirlo (Pluvialis fulva), Kanadalo (P. dominica), Sporevipe (Vanellus spinosus) Steppevipe (V. gregarius) og Sumpvipe (V. leucurus). Om det også er flere arter i denne familien her i Norge, går ikke frem av Damms fugleordbok, men i følge Salomonsen så er inndelingen nokså vilkårlig.

Salomonsen viser særlig til Guldbrokfugl, Hjejle eller på norsk, Heilo eller Akerlo (Pluvialis apricaria) som eksempel på en Brokfugl. Strandbrokfugl eller på norsk, Strandlo (er dette det samme som Sandlo, mon tro?), nevnes som et annet eksempel.

Salomonsen forteller også at etter yngletiden samles Brokfuglene i flokker og oppholder seg da gjerne på brakkmark (herav navnet) eller ved stranden. Kjøttet av Brokfuglene skal være velsmakende og der den finnes i større flokker drives det ivrig jakt på den, sier Salomonsen.

Dette var vel kanskje mer enn du har behov for å vite om Brokfugler, men som du skjønner er fugler en annen av mine interesser.

Mer om Brochene følger etter hvert.

Vennlig hilsen fra Georg Broch [:];-)[/:]

Georg Broch
Harald Hårfagresgt. 10 a
0363 Oslo

Indsendt af: ane ruge (IP Logget)
Dato: 25/10-05 15:13

Min mormors farfars forældre var de to du nævner Diderik Hegerman Brochmann og Sara Jessine Broch. Jeg har oversigt over begges aner så langt de er kendt. Sara Jessine kan på sin side føre slægten tilbage til de gamle norske konger.

Indsendt af: Søren Bøgvad Kretzschmer (IP Logget)
Dato: 25/10-05 16:09

Hej Ane.

De to personer Diderik Hegerman Brochmann og Sara Jessine Broch, siger mig ikke noget som helst, kan du ikke lige forklare mig det noget bedre, siden du skriver at jeg nævner dem.
Jeg er helt lost.....[:]:-([/:]

De venligste hilsner fra
Søren Kretzschmer
2650 Hvidovre

Slægtssiden: [www.bredalsparken.dk]
Historiesiden: [www.bredalsparken.dk]
Sherlock Holmessiden: [www.bredalsparken.dk]
James Bondsiden: [www.bredalsparken.dk]

Dato: 25/10-05 22:35

Hei Ane og Søren!

Det er Bent Jørgensen som nevner Diderik Hegerman Brochmann og Sara Jessine Brock i sitt innlegg ovenfor den 25. jun 05 16:40. Mrk at hun er døpt Brock og ikke Broch, men dette er allikevel samme familie. Sara var søster av min tippoldefar, som også stavet navnet sitt med -ck. Min farfar, derimot skrev navnet med -ch, fordi hans far - min oldefar - sa til sine sønner at dette var den opprinnelige stavemåten av navnet.

Jeg forstår heller ikke helt hvor Sara og Diderik passer inn i våre undersøkelser, men jeg er jo svært interessert i å finne frem til sammenghengen, om det er noen, mellom de norske og danske Broch/ckene. Kanskje Bent Jørgensen vet noe vi ikke vet?

Vennlig hilsen,

Georg
[:]:-)[/:]

Indlæg ændret (26. okt 05 23:57)

Georg Broch
Harald Hårfagresgt. 10 a
0363 Oslo

Dato: 25/10-05 23:06

Hej Georg.

Mange tak for dine interesse oplysninger om Brokfulgen, spændende læsning.
Ja navnet Broch staves jo både med h eller k, i min del af familien stavede de deres navn med ch, aldrig med k'et...
Det var da morsomt at Anes Sara Brock er søster til din oldefar, så har I to jo nok en del oplysninger I kan deles om.
Men jeg kan jo desværre ikke finde nogen sammenhæng med Anes eller din del af Broch-slægten, jeg sætter jo fast i 1718 og kan ikke komme længere tilbage i tiden, jeg kunne jo måske nok komme længere tilbage, hvis en af mine aner havde udgivet eller efterlagt en slægtsbog eller slægtsbibel, men det har de ikke....øv øv[:]:-([/:]
Det kan jo være at Bent ved noget, man kan jo altid og spørge ham.[:]:-)[/:]

De venligste hilsner fra
Søren Kretzschmer
2650 Hvidovre

Indsendt af: Max Hvornum (IP Logget)
Dato: 29/04-06 00:07

Jeg er i gang med hjemmesiden

www.broch-brock.dk

har du/I en andel i denne linie af slægten, så skriv til mig og få lagt dine oplysninger på siden. Gerne med data eller link til egen side.

I dag er siden for det meste for lagten Broch, Brock eller Brok i områder ØRSTED og UDBY / Randers og Aarhus.

Jeg glæder mig til at læse dine @ breve.

Mvh

Max Hvornum

Dato: 29/04-06 11:14

Hej Max.

Jeg vil kigge nærmere på din hjemmeside om slægten Broch, det kunne jo være vi har fælles aner.
du kan jo også kigge lidt min side med min del af Broch-slægten:
[www.bredalsparken.dk]

De venligste hilsner fra
Søren Kretzschmer
2650 Hvidovre

Indsendt af: tove prusse (IP Logget)
Dato: 30/04-06 12:36

Hej Søren

Du kan læse om en Maren Nielsdatter Broch (Brok) under mit emne om Carl Frederik Laulund.Håber det kan bruges.

Venlig hilsen
Tove prusse

Indsendt af: Thestrup-Bjørn (IP Logget)
Dato: 30/04-06 13:31

Fra min database har jeg fundet følgende - måske kan du (eller andre) bruge noget:

Eksempel nr. 1:

VITUS BROCH, født 16xx, død 1707, regimentskvartermester.

Han blev gift med KIRSTINE DAVIDSDTR. HOLST, begravet 13 Feb 1734 i Sorø.

Datter:

BOLETTE BROCH, død 26 Apr 1748.

Hun blev gift med CHRISTOPHER JACOBÆUS, født 6 Apr 1696 i København,1 (søn af HOLGER JACOBÆUS og ANNA MARGRETHE BARTHOLIN) død 20 Jun 1765, præst, Slagslunde-Ganløse.

Deres barn:
KIRSTINE MARGRETHE JACOBÆUS, født 7 Nov 1730 i Slagslunde præstegård, død 15 Apr 1775, begravet 21 Apr 1775, fik børn.

Gift 16 Aug 1765 i Slagslunde præstegård, HEILE PETERSEN, født 7 Maj 1730 i Børglum s., død 16 Nov 1795, kroholder, Ballerup.

Kilde: Stamtavler over Familierne Hauberg og Arboe (Jul.Bidstrup, Kbh.1911).

----------

Eksempel nr. 2 - mine aner:

1. KNUD NIELSEN BROCK, født 16xx, død 1723, begravet 8 Mar 1723 i Garnison, København, stilling: constabel, Kastellet.

Gift 5 Jul 1714 i Citadel, København, DORTHE JENSDATTER, død efter 1719.

Børn:
2. i ANNE MARIE KNUDSDTR. BROCK født 1713.
ii ELLEN KNUDSDTR. BROCK, døbt 6 Jan 1715 i Garnison, København.
iii JENS KNUDSEN BROCK, døbt 4 Mar 1717 i Garnison, København.
iv REBECCA CHRISTINA KNUDSDTR. BROCK, døbt 2 Okt 1719 i Citadel, København.

Anden Generation

2. ANNE MARIE KNUDSDTR. BROCK, (1.KNUD1) født 1713, døbt 25 Feb 1713 i Garnison, København,1 død 12 Aug 1764 i Roskilde domsogn, begravet 15 Aug 1764 i Roskilde, Gråbrødre kirkegård.

Gift 12 Dec 1737 i Garnison, København, JOHAN PETER BERTELSEN BJØRN, også kendt som JOHAN PEITER BERTELSEN BJØRN, født 1714, (søn af BERTEL PEDERSEN BJØRN og ANNA DOROTHEA RUDOLPHSDATTER) døbt 10 Jan 1714 i København, Skt.Nicolai kirke, død 25 Feb 1761 i Roskilde domsogn, begravet 2 Mar 1761 i Roskilde, Gråbrødre kirkegård, murermester, Roskilde.

----------

Eksempel nr. 3:

1. GUSTAV EDVARD BROCK, stilling: højesteretsadvokat.

Han blev gift med AMALIE BIERRING.

Børn:
i ELLEN MARSVIN BROCK.

Gift 12 Jul 1879, CHRISTEN FREDERIK CHRISTOPHER MØLLER, født 25 Nov 1830 i Kerteminde, død 11 Apr 1884 i Garnison, København, stilling: adjunkt, cand.theol.

----------

Hvis nogen kan supplere med oplysninger om "mine", hører jeg gerne fra Jer.

Så vidt jeg husker er der andre her, der forsker i Broch/Brock - prøv at søge på navnet (måske i alle fora, og i alle datoer).

-----

Tilføjelse: I Kraks Blaa bog 1920 fandt jeg lige følgende:

Lave Broch, kaptajn, bosat [omkr. 1920] Strandboulevarden 104, Kbh. Ø.
født 17. juli 1876 i Fakse Ladeplads [i det år vist Fakse sogn!!!]
(søn af havnemester J. P. Broch, død 1887 og hustru Charlotte Voigt, død 1884)
gift med
Selma Klottrup, født 12. sept. [ingen årstal] i Viborg.

Lave Broch har skrevet flere afhandlinger om fægtekunsten og gymnastik.
Han opholdt sig i Norge omkr. 1906-11

Denne Broch-linie stammer fra MIDDELFART - se følgende folketælling:

praestoe, Fakse, Hylleholt, Faxe Ladeplads, , , 63-4, FT-1880
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Jens Peter Broch, 50 , Gift, Husfader Forvalter, , Middelfart
Anna Charlotte Broch f. Voigt, 44 , Gift, hans Kone, , Her i Sognet
Peter Charles Broch, 14 , Ugift, Deres Børn, , Kolding
Hans Voigt Broch, 4 , Ugift, Deres Børn, , Her i Sognet
Lars Broch, 3 , Ugift, Deres Børn, , Her i Sognet [= Lave?]
Jensine Broch, 2 , Ugift, Deres Børn, , Her i Sognet
Poul Jensen, 31 , Ugift, Tjenestekarl, , Alslev Sogn, Præstø Amt
Christian Sørensen, 16 , Ugift, Tjenestedreng, , Kongsted Sogn, Præstø Amt
Karen Marie Nielsen, 22 , Ugift, Tjenestepige, , Her i Sognet
Marie Voigt f. Olsen, 79 , Enke, Lever af Pension, , Frederiksborg
Marie Nielsen, 14 , Ugift, Tjenestepige, , Roholte Sogn Præstø Amt

-----

v.h.
Thestrup-Bjørn
Medlem af DIS-Danmark fra 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper

Redigeret 3 gang(e). Sidst ændret 30/04/06 14:18 af Thestrup-Bjørn.

Dato: 30/04-06 14:48

Hej Tove.

Jeg kunne ikke finde nogen forbindelse med din Maren Nielsdatter Broch, så jeg tror ikke at hun tilhøre til min del af Broch-slægten.
Men hvis jeg skulle "falde" over hende en dag, så giver jeg dig besked.

Mange søndaghilsner

Søren Kretzschmer

Dato: 30/04-06 15:33

NY OPDATERING MIN DEL AF BROCH-SLÆGTEN:
[www.bredalsparken.dk]

Min slægt har fået en helt ny stamfar, Hans Rasmussen Kraft, født i år 1600, som var ridefoged på Skt. Hans klosteret i Odense.

Til Thestrup-Bjørn:

Din tilføjelse med Brocherne med folketællingen fra 1880, er dele af min slægt, jeg takker dig for at finde den frem og om Lave Brochs fortælling fra den blå bog i 1920, jeg har jo hele Lave Brochs livshistorie på min side:
[www.bredalsparken.dk]

Ha en rigtig god søndag

De venligste hilsner fra
Søren Kretzschmer
2650 Hvidovre

Indsendt af: Bente Aaris (IP Logget)
Dato: 30/04-06 16:20

Måske nogen af jer har noget at hente her:

[www.hobbiten.net]

her er en tråd med oplysninger om præst i Felling Ribe Stift Jens Broch gift med Susanne Bremer, deres arvinger efter mormoderen (Susanne f. Moth) i 1722 enke efter Borgmester i Christiania Frederik Bremer:

[digitalarkivet.uib.no]

Jeg har også Brock/Broch/Brok'er, men det er en helt anden historie, min oldemor, tipoldefar og hans mor (f.i Rønne) som kaldte sig Brock/Broch/Brok ant. ved en "fejltagelse" (måske hun brokket sig,det skulle nok ha været Borrg/Borri/Borre,

Fornavn Hans Christians (en sømand)
Efternavn Borres
Årstal 1803
Dato 04.09
Funktion Dåb
Beskrivelse/bopæl
Anmærkninger 1 uægte NB
Navn barn Marie Malen
Introduktionsdato
Alder
Ægtefælle/partner Giertrud Micheld.Bidstr (begr.7/4 1805)
anmærkninger 2 k32b
Vielsesdato
Sidenummer 281b
Sogn Rønne

i afgangslisten Rønne 1819 bliver det til Brock og ved 5 af hendes børns fødsler på Fødselsstiftelsen skriver jordemoderen Brock, sådan kan det gå.
Vi finder ikke ud af hvem den sømand var.

Mvh
Bente Aaris
Korsvoll i Oslo

Indsendt af: Bente Aaris (IP Logget)
Dato: 30/04-06 16:39

For ikke at glemme Niels E. Jensens Broch'er:

[www.loevelok.dk]

Mvh
Bente Aaris
Korsvoll i Oslo

Indsendt af: Knud Madsen (IP Logget)
Dato: 30/04-06 17:02

Jeg kan bidrage med denne Broch:

Broch, Christian Jacobsen, Garvermester, Møllergade 98, Svendborg; f. 9. Jan, 1853 i Svendborg; Søn af Feldbereder Chr. Jacobsen Broch og Hustru Ane Oline, f. Larsen; gift 22. Maj 1888 m. Kathrine B., f. Simonsgaard. Forretningen etabl. 1842 af Faderen og overtaget 1893 under nuv. Adr. Svend 1871; Mester 1893. Indtraadt i Haandværker- og Industriforeningen 1893, i Borgerforeningen 1882. Tidl. i Bestyrelsen for Haandværker- og Industriforeningen. Revisor i Caroline Amalie Stiftelsen. Medl. af Ligningskomm. i 9 Aar. Tidl. Officer i det frivillige Brandkorps.

Kilde: Dansk Haandværkerstat, Bd.IV / Redaktion: Aage Sølver-Schou, Arthur Jensens Forlag, København, 1933, s.260. (+ portræt).

Dato: 01/05-06 20:44

Hej Bente og Knud.

Sikke en masse oplysninger og hjemmesider med personer med navnet Broch der dukker frem.

Til Bente i Oslo:
en sjov og spændende historie du fortæller der Bente om dine aner der brokkede sig og fik navnet Brock. grinning smiley Tusind tak det.

Til Knud:

Jeg takker også dig for denne nye garvermester Broch som du har fundet frem, jeg skal give budskabet videre min gode ven Jørgen Broch, som også slægtsforsker i familien Broch/Brock.

De venligste hilsner fra
Søren Kretzschmer
2650 Hvidovre

Indsendt af: Connie Andersen 7000 (IP Logget)
Dato: 06/05-06 08:45

Hej Søren og andre der forsker i Broch/Brock.

Jeg kom til at tænke på at jeg for noget siden havde fået en privat mail fra en der ønskede opslag om disse navne. Måske var der noget som en eller anden kunne bruge. Jeg forsker ikke selv i disse navne.

Her er det jeg sendte tilbage af oplysninger.:

Først fra Danmarks Ældste Forretninger udgivet af Kraks i 1950:

Kontantforretningen Axel Broch A/S , manufakturforretning. Grundl. d. 1 sept. 1900 af Axel Broch (f. 1873); omdannet til et aktieselskab i 1948 med en aktiekapital på 500.000 kr.
Bestyrelsen består af ovennævnte Axel Broch, der er formand for bestyrelsen og selskabets direktør, fru Ella Abrahamsen og landsretssagfører Johannes Vedel (f. 1913).
Adresse: Møllergade 16, Svendborg.

Spare- og Laanekassen for Ulkebøl Sogn. Grundl. d. 3. jan. 1867 af 80 garanter. Nuværende direktion : C. Brock, Klinting (f. 1884) H. Petersen, Langdel (f. 1879) og N. J. Handler (f. 1898).
Adresse: Perlegade 46, Sønderborg.

Brock & Michelsen, optisk-mekanisk institut og fabrik. Grundl. d. 1. april 1905 af Peter Brock (f. 16. sept. 1881) og Knud Michelsen (f. 18. juni 1883) som fremdeles er indehavre af firmaet. En søn af P. Brock, Gustav Brock (f. 21. dec. 1916) , er prokurist i firmaet.
Firmaet repræsenterer forskellige store europæiske fabrikker indenfor optik og finmekanik, bl. a. de verdenskendte Zeissværker og har desuden selv fremstillet optisk-mekaniske instrumenter. Som spesialist på dette særlige felt har firmaet i årenes løb haft et meget intimt arbejde med læger, videnskabsmænd og teknikere.
Adresse: Vestergade 23-25, Kbhvn. K.

Og fra Det Store Nordiske Konversations Leksikon fra 1916 :

Broch, Lagerta Olea Sofie, norsk Forfatterinde (f. 1864), Søster til nedennævnte Professor Olaf B. har udgivet flere Børnebøger og deltaget ivrigt i Arbejdet for Kvindernes Stemmeret.

Broch, Olaf,norsk Sprogforsker (f. 1867), ekstraordinær Professor ved Universitet i Kristiania fra 1900 paa Grund af det usædvantlige Kendskab til Slaviske Sprog og Forhold, han har erhvervet sig ved flere Besøg i Rusland. Han er flere Gange kaldet til Lærerstole i slaviske Lande og er Medlem af det videnskablige Selskab i Petrograd. I den norske Presse har han arbejdet ivrig for Udbredelsen af Kendskab til russ. Forhold og har leveret en Række Rejseskildringer fra Rusland og Balkan foruden flere sprogvidenskablige Værker. I 1911 blev han Vicedirektør ved Universitet i Kristiania.

Broch, Ole Jacob, norsk Matematiker og Politiker (1818-89), studerede Matematik i Frankrig og Tyskland tog Doktorgraden og blev Professor ved Kristiania Universitet 1858. Han er ikke alene kendt for sin vækkende _Undervisning i Matematik, sin omfattende Lærdom ogproduktive Virksomhed som Forfatter, men ogsaa i Politikken har han erhvervet sig et betydeligt Navn. Han mødte for første Gang paa Stortinget som Repræsentant for Kristiania og blev straks en af dets mest fremstaaende Medlemmer. Som Politiker blev han Genstand for Oppositionspressens skarpeste Angreb. Man kaldte ham Manden medde mange Embeder, idet han var Medlem af Hypotekbankens Direktion, af Statsbanernes Direktion, Administrator, Lærer ved Krigsskolen, bed den militære Højskole o. fl. Videre beskyldte man ham for unational Skandinavisme. I 1869 blev han Medlem af Regeringen, meninden den Tid var der foregaaet et betydelig Omslag i den offentlige Dom over ham, og endnu større blev dette Omslag, da han i 1872 traadte ud af Regeringen, fordi han kom i Opposition til dettes Flertal og tilraadede Statsraadernes Adgang til Stortingets Forhandlinger. Denne Holdning gjorde, at han ikke blev genvalg som Repræsentant for Kristiania. B. trak sig nu tilbage fra det politiske Liv som en af de populæreste offentlige Mænd i Norge og ofrede sig for sin videnskabelige Gerning. Fra 1867-71 udgav han sin fortrinlige Aarbog for Norge, og fra sin Udtrædelse af Regeringen opholdt han sig uafladelig i Udlandet i videnskablige Øjemed, hovedsaglig som Direktør i det internationale Bureau for Maal og Vægt i Sévres. Efter fransk Opfordring deltog han i Undersøgelser angaaende Bygning af Panamakanalen. Under et Ophold i Kristiania 1884 blev han af Kong Oscar opfordret til at danne ny Regering til Afløsning af Aprilministeriet, en Opgave han dog ikke magtede, hvorpaa han atter rejste tilbage til Frankrig, og her opholdt han sig til sinDød. Han har efterladt sig en Mængde videnskablige og populære Skrifter.

Brock, dansk Adelsslægt fra det 13. Aarh., nu uddød.B. førte en Bjælke i Vaabnet. - 1) Niels B., Ridder (c. 1300), hørte til Erik Menveds Omgivelser, skønt han vistnok var blandt Erik Glippings Drabsmænd. 1309 skal han paa et Tog i Sverige have røbet Statshemmeligheder og konspireret mod Kongen, og senere var han Hovedmand for de jyske Bønders Oprør, hvorfor han blev dømt fra Liv og Gods og flygtede til Sverige. Her sluttede han sig til Hertug Christoffer og blev, efter dennes Tronbestigelse efter Erik Menveds Død, atter dansk Rigsraad. -2) Eskee Jensen B. var opkaldt efter den sidste Ætling af den gamle B.ske Slægt. Eske B. til Hikkebjærg; hans Efterkommere beholdt Navnet Brock. E.B. var Ridder og Lensmand paa Københavns Slot, senere paa Aalborghus og en højt betroet Kronens Mand, men hadet af Bønderne. I 1441 faldt han i Slaget paa St. Jørgensbjærg, og de oprørske Vendelboer skal have hugget hans forhadte Legme i 7 Stykker og sendt et til hvert af Vendsyssels Herreder. - 3) Lave B. , den forriges Søn, var ligesom Faderen en voldsom, trættekær Krakiler, der førte en 15aarig Fejde med Slægten Rosenkrantz (1460-75). B. var med paa Toget mod Ditmarsken 1500; han døde 1503. - 4) Niels B. Rigsraad, den forriges Søn (d.1534), var blandt de sidste, der opsagde Christian II sin Troskab, først to Dage efter Frederik II.s Hyldning. Under Grevfejden faldt han 1534 i Slaget ved Svendstrup mod Skipper Clement. - 5) Lave B. den forriges Søn (d. 1565). var umyndig ved Faderens Død, hvorfor hans Halvbroder, den rige Niels Lykke, blev hans Formynder; han synes at have besiddet Slægtens trættekære Sind og laa i evindelige Processer med andre Adelsmænd, Borgere og Bønder. Han faldt 1565 i Slaget ved Svarteraa. -6) Eske B.., dansk Rigsraad, den forriges Søn (1560-1625), besad eb anselig Række af Gaarde, var meget rig og opholdt sig til sin Død som Lensmand paa Dronningborg ved Randers. Som Rigsraad var han en højt betroet Mand, der fik flere vigtige offentlige Hverv overdraget. - Mest kendt er hans Navn gennem hans Dagbøger, som giver et kulturhistorisk saare interessant og afte underholdende Billede af en Adelsmands Liv i Danmark i hine fjerne Tider. I det selskabelige Liv har der navnlig været drukket aldeles svimlende; forskellige Størrelser og Antal af Kors betegner, hver Dag den tilsvarende Rus´Dimensioner; Dagbøgerne ligner tæt besatte Kirkegaarde.

Brock, Gustav Edvard, dansk Politiker (1816-76), blev 1843 Højesteretsadvokat og vandt tidligt Ry for sin store Veltalenhed for Domstolen. B. tilhørte de Nationalliberale, og det blev derfor ham overdraet som Aktor at føre den store Rigsretssag, der anlagdes mood Ministeriet Ørsted efter dettes Afgang; trods al B.s glimrende Veltalenhed, som dog gav Angrebet en altfor skarp Karakter, hvad der skadede dets Virkning, kom Dommen, der faldt i Febr. 1856, til at lyde paa Frifindelse. 1860-78 var B. Medlem af Landstinget.

Brock, Ludvig Frederik, dansk Officer og Stænderdeputeret (1774-1853), født i Norge, blev 1805 Kaptajn og ansat som Adjudant ved Kronprinsens Hovedkvarter i Kiel, hvor det blev betroet ham at udføre flere vigtige Hverv. 1810 blev han Major, men allerede Aaret før var han bleven knyttet nøje til Prins Christian Frederik (Chr. VIII), og i de følgende bevægede Aar var han dennes fortrolige Raadgiver og Sendebud, ogsaa under Opholdet i Norge. Han var imod Norges Adskillelse fra Danmark; da denne blev en Kendsgerning, holdt han i det længste paa Norges Selvstændighed, men maatte tilsidst tvungen af Forholdene være med til at overbringe Carl Johan Konventionen paa Moss til Underskrift. Et smigerende Tilbud fra den Svenske Kronprins om at forblive i norsk Tjeneste afslog han, skønt hans Slægt var norsk, og fulgte Prins Christian til Danmark, hvor han udnævntes til Oberst-løjtnant og paany blev Adjudant hos Kongen. En ondartet Øjensygdom, der 1829 medførte fuldstændig Blindhed, afbrød hans militære Løbebane, og 1824-29 var han Toldinspektør i Randers, hvor han senere boede. Trods Blindheden valgtes han i Randers 1834 og 1841 til Stænderdeputeret og 1838 til Raadmand, mødte i Viborg Stænderfors. 1836- 44 og hørte til Forsamlingens mere frisindede Medlemmer. Bekendt er hans frimodige Udtalelser i Stændersalen 1844, hvori han paaviste Nødvendigheden af Prinsen af Nørs øjeblikkelige Fjernelse fra Statsholderskabet i Hertugdømmerne.

Brock, Niels (1731-1802), dansk Handelsmand. Uddannet i Lübeck og København, overtog Faderens Forretning i Randers 1754, flyttede den to Aar efter til Kbh., hvor han tjente en stor Formue. Hans Ægteskab med Lene Bredal, Borgmesterdatter fra Randers, var barnløst, og han testamenterede da hele sin Formue dels til Randers, dels til Kbh., særlig til Skoler, Kirker, Fattige o.a.;stiftede bl.a. de Brock-Bredalske Skolelegater i Randers og et Grundfond for de Broskske Handelsskoler i København (først oprettet 1888)

Brock, Thomas, eng. Billedhugger(f. 1847), har gentagne Gange portrætteret Dronning Victoria, bl.a. paa Nationalmonumentet foran Bukingham-Palace i London. Københavns Glyptotek ejer to af hans bedste Arbejder, Buste af den store Maler og Billedhugger Fr. Leighton samt "Poesiens Genius".

Og lige dette fra Magister- staten 1962:

Broch, Martin, lektor; f. 17.10.1907 Bogense (F: garvermester Niels Chr. B. og Emilie Printzlau); g. 21.10.1937 Holstebro m. Thyra Madsen Norby, f. 7.1.1908 Holstebro (F: snedkermester Mads Peter M.N. og Marie Kirstine Nørgård). – St. (n) Odense 1926, c.m. 1933. I (t y. eng.) – Tml. V. Metropolitansk. 1933, adj. V. Hjørring Gymn. 1.8.1937, Ikt. Sst. 1.8.1951, Ikt.. 26. 1.4.1958.

Venlig hilsen og god weekend
Connie

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 06/05/06 09:03 af Connie Andersen 7000.

Indsendt af: Michael Erichsen (IP Logget)
Dato: 25/05-06 10:58

Hej

Jeg kan ikke helt overskue disse tråde, men hvis det ikke er nævnt, så blev Susanna Hermansdatter /Broch/ blev 1 Jun 1745 gift i Fåborg med Conrad Hansen /Piil/, som var vejer og måler i Svendborg og som kom fra den kendte Bornholmske Piil-slægt.

Mvh Michael Erichsen

Dato: 28/02-07 20:55

Hej
Det her er vist en god gang Broch/Brock/Brok -ri!

Hjælp med at få slægts siden [url=http://www.broch-brock.dk][/url]

opdateret med det du har om denne slægt.
For at ingen skal lede efter deres slægt inden for Broch/Brock/Brok, skal vi have hjemmesidens manglende tråde samlet, og dem kan du hjælpe med at samle, men kun sammenhængende tråde, ikke måske kan den linie sættes ind her eller der.
De enkelte personer i anetavlen skal hænge sammen.

Send hvad du har til mig.
Mvh

Max Hvornum

Mvh
Max Hvornum

Indsendt af: jytte nagel 4773 (IP Logget)
Dato: 01/03-07 00:36

Hej Søren
Det er godt nok længe siden du har været på med Broch`erne, -men har set på din hjemmeside at du har et ? ved Hans Andersen Broch`s (1695-1726) hustru -
Maren Povelsdatter.
Hun er født ca.1694, - hun er datter af Povel Glarmester (1655 - 1719 i Middelfart)
Udover Anders Hansen Broch (1718) fik de følgende børn:
Mette Sofie Hansdatter Broch 16.februar 1721
Povel Hansen Broch 17.oktobet 1723
Anna Hansdatter Broch 10.februar 1726
Frands Hansen Broch 23.juli 1728
I Min slægtsforskning kommer de bare ind fra siden, fordi Maren havde en storesøster - Anna Maria Povelsdatter - gift med handskemager Hans Rasmussen, og de er min mands 6xtipoldeforældre.

Hej og godnat herfra
Jytte

Indsendt af: Knud Madsen (IP Logget)
Dato: 13/12-08 22:58

Til orientering for Søren B. K. og evt. andre.

Jydske Vestkysten. Tønder, 13.12.2008 bringer denne notits:

En håndværkerfamilie i bogform
"En håndværkerfamilie i Esbjerg", med undertitlen "Familien Broch. Fra Middelfart over Bogense og Kolding til Esbjerg". Det er titlen på en ny bog fra Esbjerg byhistoriske Arkiv, forfattet af den læreruddannede Jørgen Broch. Han var i mange år lærer på Danmarksgades Skole. 1974-1985 var han kunstnerisk leder af Esbjerg kunstmuseum. Han har været formand for Esbjerg Kunstcirkel fra 1983, formand for Esbjerg Musikforening fra 1993 og formand for Esbjerg kunstmuseum fra 1998.

V.h. Knud Madsen

Indsendt af: Flemming Willum Petersen (IP Logget)
Dato: 18/12-08 21:12

Jeg har:

Johan Frantz Broch f. ca. 1760 i Neumünster, Tyskland,
og
Anne Cathrine Margrethe Frantztochter Broch f. 1777-1782 i Neumünster, Tyskland (hans datter)

Hun kommer til Danmark (formodentlig som barn, måske sammen med en bror)

Mail hvis du vil have flere oplysninger, men jeg kan ikke præcisere fødslerne nærmere.

Mvh. Flemming Willum Petersen
flemmingwillum@gmail.com

Indsendt af: Erling Jakobsen (IP Logget)
Dato: 16/01-09 11:51

Hej.
Jeg har Dorthe (Dorthea) Brock født 1727 i mine aner. Hun lever sit liv i Nyborg og er gift med Christian Aarsleff. Hun er ikke født i Nyborg, er der et hint til hvor jeg skal søge.

Indsendt af: Susanne Andersen (IP Logget)
Dato: 16/01-09 17:26

Hej

Jeg har lige stødt på en Brock her i København, mens jeg ledte efter en ane.

Måske kan du bruge ham.

Gunner Jørgensen Brock, født 21/7-1909, Hellerup sogn, København amt, opslag 137
Hans forældre var Christen Jørgensen Brock og Anna Hansine Hansen.

Med venlig hilsen
Susanne, Randers

Indsendt af: Susanne Andersen (IP Logget)
Dato: 16/01-09 22:53

Hej

En Brock mere - her måske du kan bruge.

Alfred Nikolaj Brock, født 26/5-1908 i Skt. Paul sogn, opslag 150 nr. 47.

mvh. Susanne, Randers

Indsendt af: kjeld gade sørensen (IP Logget)
Dato: 20/01-09 16:55

Hej.
Min tip-5-oldefar er
Christian Nielsen Broch, skovrider i Villestrup Skov, Astrup Sogn, Hindsted Herred, Ålborg Amt.
Født: ca 1679.
Død: 1750, 71 år gammel i Dragshuset, Skovhuse, Astrup Sogn.
Begr.: 21. jun. 1750 i Astrup Kirke.
Gift med
Cidsel Nielsdatter.
Født: 1677.
Død: 1737, 60 gammel, i Dragshuset, Astrup Sogn
Begr.: 13. okt. 1737 i Astrup Kirke.

Dato: 20/01-09 19:07

Hej Kjeld

Er der noget som du så søger, skal du have hjælp til noget fra andre Broch/k 'er?

For mig kan jweg ikke pt. finde en sammenhæng med det jeg har, men måske er der en anden forbindels hos andre, så giv lige besked om du savner hjælp

Mvh

Max Hvornum

Indsendt af: kjeld gade sørensen (IP Logget)
Dato: 21/01-09 10:22

Hej Max.

Tak for din henvendelse.
Jeg vil selvfølgelig gerne vide mere om min tip-5-oldefar Christian Nielsen Broch, skovrider i Villestrup, AStrup Sogn, Hindsted Herred Ålborg Amt. Men min begrundelse for mailen var en gentaget efterlysning fra Søren Bøgvad Kretzchmer, den oprindellige var dateret 25.o6 - 05, der : Om man havde en Broch i sin slægt.

Med venlig hilsen.
Kjeld Gade Sørensen

Indsendt af: Erling Jakobsen (IP Logget)
Dato: 06/02-09 11:07

Hej.
Jeg er selv efterkommer efter hendes storebror Niels Hermandsen Broch. Barn nr 12.

Kan det være hendes andet ægteskab?

F Barn 13 Susanna Hermansdatter Broch #6526
Født: 25-Okt-1701 i: Kerteminde
Død: 2-Jun-1771 i: Fåborg
Begravet 6-Jun-1771 i: Fåborg
Ægtefælle: Nicolai Jakobsen Bierfreund #15456 f. omkr. 1690 d. 9-Jun-1736
Viet: 2-Maj-1721 i: Kerteminde

Dato: 06/02-09 14:39

Hej Erling

Som jeg ser det, er din slægt af den "sydlige".
Efter min søgen og skriven med andre er der vist to grene af Broch, og den største lader til at være i Aarhus/Randers/Grenaa områderne, nogle kommer videre til Aalborg.

Jeg har hjulpet andre fra den sydlige del Kolding/Vejle og Fyn, men har ikke finde en sammenhæng.

Mvh
Max

Gå til side: Foregående123Næste
Aktuel side: 2 af 3

Gå til: GrupperEmnerSøgSøgLog ind
Desværre kan kun registrerede brugere skrive i dette forum.
This forum powered by Phorum.

Dis-Danmark - Skriv mail til moderatorForum moderator