Dis-Danmark - Tilbage til forsiden
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden
Her kan du efterlyse aner, som du selv har opgivet at finde. Husk at læse indlægget Vigtig: Til nye brugere af AneEfterlysning, inden du går i gang. Og husk, at det primært drejer sig om afdøde slægtninge! Vær forsigtig med oplysninger om personer, der stadig kan være levende. 
Gå til:  GrupperEmnerNyt emneFAQ - HjælpReglerSøgLog ind
KØHLER, Alexander Hugo - f. 1861 d.e.1890
Indsendt af: Asbjørn Karlsen (IP Logget)
Dato: 14/10-03 11:46

Har Alexander Hugo Køhler eksistert?

I 1945 døde det en Alexander Hugo Køhler i Kristiansand, Norge. Men opphavet til hans identitet er uklart. Han hevder selv at han ble født den 22.01.1861 i Eilenburg, Preusen.

Men den virkelige Alexander Hugo Køler skal ha bodd i Danmark og fått følgende barn:

1. datter: Flora Alexander f. ca. 1886 i Randers
2. datter: Eleonore Fanny f. ca. 1890 i Odense

Denne Køhler var omreisende litograf i Danmark og Sverige. Han fikk tuberkulose. Han solgte derfor sine identifikasjonspapirer til en annen person for å få penger til å reise til Egypt for helbredens skyld.

Denne andre personen lovet å ta seg av døtrene til Hugo på betingelse av at han fullstendig gled inn i rollen som Køhler. Han skulle ta over yrket hans som litograf. Han skulle til og med ta over rollen som ektemann for Køhlers kone.

Den virkelige Køhler døde i Egypt. Og senere døde hans kone i Danmark. Så den nye Hugo Køhler tok med seg de to døtrene å reiste til Norge hvor han altså døde i Kristiansand i 1945.

Dette er jo en meget spesiell historie som jeg prøver å finne ut av. De to døtrene det er snakk om døde i Norge. Det jeg lurer på i dette forumet er om noen kan finne ut av om de ble født i Danmark slik Køhler påstod og hvem som eventuelt var deres mor. Jeg antar at jeg før eller siden må få tak i kirkebøkene for Randers og Odense. Problemet er at jeg ikke vet om de er født i byene (sansynligvis), eller om dette bare refererer til amtet. I så tilfelle har jeg noen timers arbeid foran meg. Men hvis noen har "snublet" over disse døtrene eller har noen gode tips om hvordan jeg ellers kan gå frem for å "finne" søstrene, så er jeg vedkommende evig taknemmelig.

Re: KØHLER, Alexander Hugo - f. 1861 d.e.1890
Indsendt af: Bente Aaris (IP Logget)
Dato: 15/10-03 02:00

Hej!

Ja, han eksisterte da 26.nov.1890, da blev Eleonore Fanny Köhler født og innskrevet i Sct. Knuds kirke i Odense, hun ble døpt i kirken 19.april 1891.
Forældre: Litograf Alexander Hugo Köhler og hustru Clara Josephine Levin
30. (ant. menes 30 år) Sct. Knudsgade 48.
Eleonore er nr:257 i 1890 side 259 i kirkeboken.

Kirkeboken kan du se på denne side:

[www.arkivalieronline.dk]

Statens Arkiver i DK har lagt ut noen innscannede Kirkebøker på nettet
bl.a. fra Sognene i Odense Købstad.
Du må nedlaste et lite Tiff Program, (his du ikke har) for å kunne lese kirkebøkerne, men det finner du info. om der.
Filen 08d05d06.Tif er siden i kirkeboken Eleonore står på.

I FT:1880 Odense Amt Orte Sogn er en husholdningselev Josephine Levin 18 år med fødested i Odense - det kan jo tyde på at hun kan være moderen - kanskje du også kan finne henne i kirkebøkerne
som er Sct.Hans - Sct. Knuds og Vor Frue ca.1860.

Hvis du ikke får det til kan du sende mig en e-mail.

Mvh.
Bente Aaris
OSLO

Indsendt af: Erik Mortensen, 3550 (IP Logget)
Dato: 16/10-03 21:47

Hej Asbjørn

Det var jo en spændende historie, her er så den anden datters fødsel :

Kirkebog, Randers, C 290A - 29, 11/14, side 315, Fødte Qvinder :

17/9 1885 Alexandera Flora Køhler
Døbt 11/4 86

Far : Lithograf Alexander Hugo Køhler

Mor : Clara Josefine Levin 24 år Møllegade 2

Faddere : Forældrene , Bedstemoderen Josefine Levin.

Jeg undersøgte tilbage til 83, om de var viede i Randers, det var de IKKE.

Ligeledes undersøgte jeg vielsesregisterbogen for Odense, heller IKKE.

Hvis vi ser på Bentes teori om den fundne Josefine Levin, 18 år, i Orte, så fik det mig til at gå tilbage til Folketællingen 1880 i Odense. Her findes en Levin familie : Pugestræde 64, 1. sal

Caroline Levin, Enke, 55, Legatnyder
Jeannette Levin, 20, Blind
Rosalie Levin, 16,
Julie Levin, 14, Alle af Mosaisk Tro

Heri passer Josefines 18 år jo godt, så jeg ville slå hendes fødsel op i den Mosaiske "Kirkebog", men på Fyn er disse ikke mikrofilmede, så jeg måtte bestille den på Rigsarkivets fjernlager. Den kommer i næste uge, så får vi se om hypoteserne kan holde vand.

Venlig hilsen Erik Mortensen

Indsendt af: pia westphal S-127 34 (IP Logget)
Dato: 16/10-03 23:54

Dette lyder da som en fortälling som passer i en artikel i "Slägt & Data".
Mvh
Pia Westphal

Dato: 17/10-03 15:25

Jeg må si jeg er overrasket over hvor fort jeg har fått respons på mitt innlegg her. Meget bra.

Jeg har nå fått bekreftet at døtrene var født i Danmark og at de sansynligvis var av jødisk herkomst. Dette kan forklare hvorfor Køhler holdt hemmelig sin historie frem til 1945, dvs etter at tyskerene hadde forlatt Norge. Man kan jo tenke seg hva som hadde skjedd hvis de hadde funnet ut av dette.

Så foreløpig ser jo historien ut til å holde vann. Og dette er typisk for denne historien. Det er mange huller i den. Køhler har gjort sitt beste for å tåkelegge sin fortid. Men etter hvert som jeg har fått hjelp til å fylle hullene igjen, ser det faktisk ut til at historien stemmer.

Det som er utfordringen nå er å finne ut av døtrenes familie på morssiden. Men det viktigste i første omgang er å få bekreftet når Clara Josephine Levin døde. Jeg tar i mot all hjelp med takk.

Og jeg benytter anledningen til å takke Bente og Erik med det de har gravd frem for meg.

Indsendt af: Jan Frode Johansen (IP Logget)
Dato: 03/02-06 11:48

Hei Asbjørn.Ja som du vet er jeg begynt å arbeide med denne saken som prosessfullmektig for en av dattersønnene til Køhler.Jeg håper å kunne finne tilstrekkelig kildemateriale til å bekrefte eller avkrefte om Køhler var Johan Orth.
Med hilsen fra

Jan frode Johansen [:]:-)[/:]

Dato: 03/02-06 11:51

Er intressert i tilbakemeldinger om noen har mere informasjon.
Min e-mail er: jafjohan@start.no
Jan Frode Johansen
Høyland
N-4520 Sør-Audnedal
NORGE
Tlf 47-38257340
Mob. 97020562

Svar motages med takk! [:];-)[/:]

Indsendt af: Tom Brøndsted (IP Logget)
Dato: 03/02-06 16:21

Til familien Levin i Odense 1880, som Erik Mortensen nævner ovenfor:

Caroline Levin, Enke, 55, Legatnyder
Jeannette Levin, 20, Blind
Rosalie Levin, 16,
Julie Levin, 14, Alle af Mosaisk Tro

Caroline var født 24 aug 1824 (fødenavn ukendt) og døde 15. marts 1908 i Odense (Mos.). Hun var gift med kommisionær Salomon Levin, f. 10. marts 1824 og død 6 april 1773 i Odense (Mos.) Den blinde Jeanette var født 25. maj 1859 og døde ugift 20 maj 1920 i Odense. De havde også en søn Martin der døde 8 mdr. gammel i 1858.

Alt sammen fra Margolinsky s. 601.

mvh tb

Indsendt af: Erik Mortensen, DK 3550 (IP Logget)
Dato: 03/02-06 22:18

Hej Jan og Tom.

Det ovennævnte spor viste sig ikke at være korrekt. De efterfølgende arkivfund har jeg sendt direkte til Asbjørn i form af foto-filer, det gjorde det nemmere for mig, så jeg ikke (med mit 2-finger system) skulle skrive så meget af.

A. H. Köhler har været svær at spore rundt i Danmark, da han kun opholdt sig kort tid hvert sted.

En kort oversigt over det fundne :

Gift 1. gang med Clara Josefine Levin, f. 16/11 1860 i Norkjøbing, Sverrig, død 5/9 1893 i Odense.

Fællesbørn :

Sigrid Josephine Doris , f. 7/12 i Malmø, død 14/3 1893 i Odense (Tuberkulose)

Flora Alexandra, f. 1886 i Randers

Eleonore Fanny, f. 1890 i Odense

Gift 2. gang 4/8 1894 med Anna Camilla Albine Nielsen, f. 26/3 i Odense

Børn ikke fundet. Skilt fra hende 1896 eller senere.

Anna beholder Köhler navnet og findes i 1908 og 10 som husbestyrerinde i København og dér indlagt på hospital 2/11 1929 fra Tårnby.

Alexander er i Århus som Trykker, samt Æskefabrikant i februar 1896 og i august samme år kommer han til København og løser i november Borgerskab som det samme.

I 1898 står han 1/5 som udgået (kan være før) og her er det sidst spor jeg har fundet af ham i Danmark.

Et skifte efter Anna's død bærer tilsyneladende hans underskrift.

Venlig hilsen Erik

Indsendt af: Vagn Cordsen (IP Logget)
Dato: 03/02-06 22:19

Hej Asbjørn.
Eftersom navnet Køhler ikke er så almindeligt i danmark, vil jeg oplyse dig dette. I mit arbejde ved Københavns Brandvæsen ( 1961 - 94.) havde jeg en kollega ved navn Tom Køhler, han var i starten engelsk gift, men blev skilt og giftede sig dansk, jeg husker ham som en meget belæst person, talte flere sprog, meget sporty, men var på sine seneste år i korpset ikke særlig afholdt ( man kaldte ham Runkadoren - gammel Hanelefant udstødt af flokken.) han døde ca år 1990. Da boede han i ejendommen der rummede Adelgades brandstation, hvis du tror han er en efterlevning til dine Aner, har jeg mulighed for at få nærmere data på ham igennem korpset.

Med venlig hilsen.
Vagn Cordsen.

Indsendt af: Bente Aaris (IP Logget)
Dato: 03/02-06 22:44

Til de interesserede kan historien om Hugo Alexander Køhler læses her:

[www.kristiansand.asbjorn.info]

Mvh
Bente Aaris
Korsvoll i Oslo

Dato: 15/02-06 08:25

Hei, hyggelig å se at noen fremdeles er opptatt av denne saken.

Jeg oppdaterer mine sider jevnt og trutt. Men jeg presiserer at det er ikke all informasjon jeg legger ut. Det er etterlevninger av familien og dermed personvern å ta hensyn til. Dette er informasjon som kommer ut i bokform etter at det eventuelt er godkjent av familien.

Det er flere som jobber med denne saken. Noen av dem bruker tydligvis mine sider (innkludert stavefeil) på en slik måte at det kan oppfattes som sine egne kilder. Det hadde jo vært hyggelig om de kunne referere til kildene de bruker slik jeg selv er meget nøye på.

Ut over dette er det jo flott at noen ser på denne saken med nye øyne. En av dem er prosessfullmektig Jan Frode Johansen som jeg har vært i dialog med. Han bruker tydligvis også mye tid på dette med tanke på må fremsette krav på arv etter det Habsburgerske rike. Slik jeg ser det og som jeg har dokumentert på sidene mine, så er det av flere grunner ingen krav å komme etter. Men det kan se ut som at jeg ikke har fått frem dette budskapet tydelig nok. Jeg kommer derfor til å lage en egen del bare om dette temaet.

Ut over dette blir det jo spennede å se hva slags konklusjoner Jan Frode Johansen kommer til.

Og til deg Vagn Cordesen. Dette var jo spennede informasjon. Jeg har etter hvert funnet flere Køhler-familier både i Norge, Danmark og Sverige som ikke ser ut til å ha noe med denne saken å gjøre, men alle spor er av interesse. Jeg skal komme tilbake til dette.

Hilsen Asbjørn

Dato: 02/11-07 19:45

Vi i Norge er fortsatt intressered af om der kan findes nogen flere opplysninger omkring Alexander Hugo Køhler.

Er det nogen som har tilgang til opplysninger om folk som reiste ut av Danmark f.eks til Tyskland?

Findes der kommunale arkiver i Odense,Randers,Århus eller København som kan ha noget materiale af interesse?

Hvilke andre kilder end Kirkebøger og Folketellinger findes digitalt på nettet?

Taknemlig for svar smiling smiley

Venlig hilsen

Jan Frode Johansen

jafjohan@msn.com Min Hjemmeside om Køhler :

Dato: 02/11-07 19:48

Min Hjemmeside om Alexander Hugo Køhler : [www.123hjemmeside.no]

Dato: 02/11-07 19:58

Det blev feil . Riktig hjemmeside er: http://www.123hjemmeside.no/hugo-koehler

Gå til: GrupperEmnerSøgSøgLog ind
Desværre kan kun registrerede brugere skrive i dette forum.
This forum powered by Phorum.

Dis-Danmark - Skriv mail til moderatorForum moderator